Als je voor jezelf zou willen beginnen, wat zijn dan de voor- en tegens van deze tijd?

Met oog op de "financiële crisis"? Of is dat echt alleen ontstaan uit angst, en valt het eigenlijk wel mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het grote nadeel is dat je moeilijk een krediet kunt bekomen zonder een waterdicht businnesplan. De laatste cijfers wijzen op een hogere spaarquote dan vroeger. D.w.z. dat niet alleen ondernemingen investeringen in de koelkast stoppen maar ook de gewone consument sterveling. Anderzijds : als je in functie van de huidige normen start en overleeft , kan het alleen maar beter nadien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik kan alleen maar tegens bedenken en dat is dat mensen en bedrijven niet veel meer te besteden hebben waardoor je dus je product niet meer kunt verkopen.

In ieder geval in mindere maten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je over voldoende lef beschikt dan kun je in een tijd van crisis best voor jezelf te beginnen. Maar die lef moet je ook hebben buiten tijden van crisis. Een vriend van mij is in 2002 een IT bedrijf begonnen toen de IT luchtbel op de beurzen uit elkaar klapte...

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je reeële prijzen vraagt voor je product en/of dienst. Zodat je jezelf niet vanaf het begin uit de markt prijst. Maar ook hier moet je buiten de crisis ook rekening mee houden...

Met mijn zakelijke dienstverlening (en ik ben één van de eerste waar men op bezuinigd) kan ik alleen maar zeggen dat het vooralsnog reuze mee valt die kredietcrisis. Het blijft alleen afwachten wat 2010 gaat brengen als de nieuwe CAO's etc. worden afgesloten. En wat dan de indexering van uitkeringen e.d. zullen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn altijd mensen die bedrijven opstarten tijdens malaise en van die mensen zijn er ook altijd een aantal die succesvol worden en blijven.
Het nadeel is dat je moeilijk krediet kunt krijgen.
Mensen trekken minder snel de portemonnee en dat maakt dat gevestigde bedrijven niet snel nieuwe initiatieven nemen en daar ligt je kans.
Als je een gat in de markt weet te vinden dan kun je nu een niche bezetten voordat gevestigde bedrijven er in springen.
Voor je produkt moet je dus wel goed weten of die markt er is, dat moet je altijd al, maar nu nog beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een onderneming starten begint -altijd- met het analyseren van vraag en aanbod voor een periode van tenminste 5 jaar; daarin maakt een korter durende financiele crisis dus weinig uit...

Dus, vraag jezelf af (en vooral: doe deugdelijk onderzoek!) of er nu koopbereidheid is voor je product, of die blijvend is, en in hoeverre je jezelf een positie kunt verwerven binnen de aanbodzijde (hoeveel concurrentie, sturen door verhouding prijs/kwaliteit, etc).

Nu nauwelijks vraag door crisis? Dan hangt het af van je banksaldi: voordeel is wel dat je inkoop tijdens de voorbereidingsperiode omlaag gaat, en dat kan best interessant zijn.

Nu wel vraag, maar na crisis niet meer? Een typisch crisisproduct dus: als je snel kunt schakelen, doen, anders niet (tenzij je een glazen bol hebt die een volgende crisis voorziet, maar bel mij dan ook even;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik weer met de termen balans en evenwicht.
In tijden van enorme economische groei zijn er ondernemingen die slecht draaien die in tijden van economische teloorgang floreren ( bijvoorbeeld deurwaarders).
De uitdrukking"de één zijn dood is de ander zijn brood"is hier direct van afgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voors: Je bepaalt (ten dele) je eigen succes. Je hebt geen bazen boven je die je vertellen wat je moet doen. Totale vrijheid in eigen handelen (binnen de regels van de wet, dan dan weer wel). Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden.

Tegens: Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden. Hoe je het ook went of keert: je werkt stiekem 24/7, kunt niet 's morgens denken: vandaag neem ik vrij. Vakantie nemen is ook lastig.
Banken zijn voorzichtiger met het verstrekken van krediet.