is het verstandig in de economische recessie, een eigen zaak te beginnen?

Ik heb al een tijdje het plan om een eigen schoonheidssalon te beginnen. Eerst parttime en als het loopt fulltime. Maar is het verstandig om nu als ZZP-er te beginnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je een goed ondernemingsplan hebt waarom niet? Je schrijft dat je eerst parttime wilt beginnen. Dat lijkt me verstandig. Als je zorgt dat je er een baan naast hebt, ben je altijd verzekerd van enige inkomsten. Als je eigen zaak dan goed loopt zeg je de andere baan op.

Ook hangt het er wel van af of je veel moet investeren en dus meer risico's loopt of dat je op een relatief voordelige (bijv aan huis) manier kunt beginnen. Als je voor grote investeringen afhankelijk bent van de bank, zal het iets lastiger zijn. Als je eigen middelen hebt is het alweer makkelijker.

Verder is een beetje marktonderzoek wel belangrijk. Hoeveel schoonheidsalons zitten er al in jouw directe omgeving? Hoe ga jij je onderscheiden?

Verder ben ik er van overtuigd dat als je echt wilt en voldoende doorzettingsvermogen alles lukt, ook, of misschien wel juist, ten tijde van recessie. Mensen letten misschien wat meer op wat ze uitgeven, maar degenen die hun baan nog hebben geven volgens mij net zoveel uit als voorheen. De winkelstraten op zaterdagen en koopzondagen wekken in ieder geval niet de indruk dat mensen niets meer uitgeven...

Heel veel succes met deze spannende beslissing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bedoeling is dat ik in eerste instantie het in mijn eigen huis doe. Ik heb er een ruimte voor. Misschien later een keer een hele salon opzetten buiten huis. Ik heb nu een vaste baan dus wel inkomsten

Andere antwoorden (7)

Ik ben een absolute leek in het zakenleven, maar mijn gezonde verstand zegt mij, dat mensen als allereerste bezuinigen op de extra-luxe-dingetjes als dure schoonheidsbehandelingen, en manicures ed....

Ik werk momenteel bij een 'toeristische trekpleister', en het is verrassend, hoeveel Nederlandse gezinnen kaartjes komen kopen : even niet met het vliegtuig naar een appartement, blijkbaar, maar dagjes uit in eigen land?

Ik zou me héél erg goed laten voorlichten, vóór je gaat investeren in jouw droom-salon...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een eigen bedrijfje gaat oprichten is het belangrijkste ingredient KLANTEN. Als je je daar op richt en je kan hiermee een vaste basis vormen dan kan je beginnen wanneer je maar wilt, recessie of niet. De verdere uitbouw komt later, maar de basis, "KLANTEN", moet goed zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het winkelcentrum waar ik in de buurt werk is onlangs een schoonheidssalon geopend voor nagels en massage (Professio Nail, hoe verzin je t) en dat zit iedere dag stampvol. Mensen staan zelfs in de rij. Er werken voornamelijk chinezen tegen waarschijnlijk een laag loon, maar ik heb de indruk dat het uitstekend loopt.

Als je zonder al teveel investeringen iets kunt beginnen, kun je het in ieder geval proberen. Begin als het kan aan huis, wel in een goede ruimte en niet tussen de wasmand en strijkplank natuurlijk. Daarmee hou je de kosten laag. Ook kun je misschien meedoen met een bestaande praktijk en kijken waar je op moet letten als je voor jezelf begint.

De zogenaamde crisis treft Nederland en de rest van de wereld, maar dat wil niet zeggen dat er bij jou in de buurt niemand meer geld heeft voor een goede schoonheidsbehandeling.
13 jaar geleden
met n goed ondernemingsplan en goede afspraken met de bank moet dat lukken.tis alleen of jezelf al n "buffer"hebt opgebouwd als zelfstandige want bij de bank krijg je tegenwoordig niet meer zo gauw n lening als startende ondernemer.probeer t eerst als parttimer,zie hoe t loopt en vraag naar is.probeer t eerst n jaartje.dan kan je in de tussen tijd kijken naar eventueel n mooie plek en wat je er in wil investeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd is een goede tijd.

Echter nu moet je je onderscheiden van de schoonheidssalon een paar straten verder.

Wat maakt jouw salon uniek, wat biedt jij wat zij niet bieden?

Maak een ondernemingsplan van jezelf, verken de omgeving. En trek een eerlijke conclusie.

Als er teveel bedreigingen zijn en te weinig kansen dan zou ik niet beginnen op die locatie.
Misschien dat je dan een andere locatie kunt overwegen.

Denk er goed over na en laat je goed informeren en niet via deze website maar bij de Kvk of iets dergelijks
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"is het verstandig in de economische recessie, een eigen zaak te beginnen?"

Een economische recessie is niet de makkelijkste tijd om een eigen zaak te beginnen. Mensen hebben minder geld om bij jou te besteden en je hebt nog geen reserves opgebouwd om door de recessie heen te komen.

Maar het kan natuurlijk wel. Je zult een volgende recessie ook door moeten komen. Voor nu, reken goed uit wat je kosten zijn en hoeveel je moet verdienen om het haalbaar te maken. Kies een bepaalde test periode (bv. een half jaar parttime) en beslis hoeveel inkomsten per week je nodig hebt na dit half jaar om door te gaan. En ook dat je niet doorgaat als dit niet lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je goed voorlichten bij de Kamer van Koophandel. Zij organiseren bijeenkomsten voor startende ondernemers en kunnen helpen bij het maken van een ondernemersplan. Je kunt op hun website ook een test doen om te kijken of je geschikt bent voor ondernemer.

(td)