Kun je iemand in je bedrijf nemen met een stagecontract zonder dat hij op school zit?

Bij ons in de zaak wil ik een volwassen iemand een stage/leercontract aanbieden. Echter zit deze persoon niet op school. De reden dat ik in eerste instantie een stage/leercontract aan wil bieden is omdat hij het vak nog niet volledig beheerst. Het is puur dat hij in deze periode gaat leren om de fijne kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. Kan dit, of moet ik hem gelijk een volwaardig werknemers contract aanbieden?

een jaar geleden
1.8K
tinus1969
een jaar geleden
Volgens mij niet - dit is ontduiking van minimumloon en mss ook cao.
teusvh
een jaar geleden
Volgens mij kan het wel. Kan althans geen enkele reden bedenken waarom het niet zou kunnen. Let wel op aansprakelijkheidsverzekeringen en zo. Dat is in de regel via de school geregeld, maar nu zul je dat zelf moeten doen.
TurfGraver
een jaar geleden
Daar zijn aanvang salaris en proeftijd voor.
tinus1969
een jaar geleden
@teusvh, ik kan een reden verzinnen: wet op het minimumloon.
Inekez1
een jaar geleden
De fijne kneepjes van het vak leren.... Dat is toch echt een kwestie van gewoon werkervaring opdoen lijkt mij. De basis beheerst hij dus blijkbaar wel? Dan denk ik dat je toch echt gewoon met een werknemer te maken hebt. Aan jou om die fijne kneepjes zo snel mogelijk bij te brengen zodat je een volwaardige werknemer hebt. Tegen de tijd dat je werknemer alles perfect beheerst en dan ook zelfstandig extra taken kan uitvoeren, kun je een salarisverhoging doorvoeren. Op zichzelf is het wel mogelijk dat iemand stage loopt zonder dat er sprake is van een (erkende) opleiding. Ook vanuit het UWV en bijstandsuitkering worden mensen wel op stage gestuurd, om weer in het arbeidsritme te komen en om te kijken welk werk en welk soort werkplek bij hen past. Maar dan gaat het echt om mensen die veel meer moeten leren dan alleen 'de kneepjes van het vak'.
Inekez1
een jaar geleden
Dus antwoord op je hoofdvraag: Ja, dat kan.
Voor jouw situatie: Nee, ik denk het niet. Maar het hangt af van de situatie: Wat moet er nog geleerd worden en hoe ga jij dat die stagiair leren? Is er al sprake van zelfstandig werken en komt de rest vanzelf door ervaring, dan is het geen stage. Dat je een nieuwe werknemer even een paar weken met iemand laat meelopen, is gebruikelijk, dat is ook geen stage. Ook als werknemer nu instemt met een stagecontract, kan dat later tot vervelende juridische problemen leiden. In het verleden zijn er al rechtszaken geweest waarbij de rechter heeft besloten dat een stagecontract eigenlijk een gewoon arbeidscontract had moeten zijn.

Antwoorden (3)

Voor een stagecontract heb je een leerling, een stagebedrijf en een stagebegeleider nodig. Officieel moet het stagebedrijf een erkend leerbedrijf zijn.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Waar vindt je de voorwaarde van erkend leerbedrijf?
Het is toegestaan om stage te lopen zonder onderwijsinstelling. Het zit namelijk zo dat iedereen die iets wilt leren en mag werken in Nederland, een stage mag doen. Echter zitten er wel voorwaarden aan verbonden als je stage gaat lopen zonder onderwijsinstelling. Denk bijvoorbeeld aan het formuleren van leerdoelen, het behalen van deze leerdoelen, een vaste stagebegeleider die wordt aangesteld en het hebben van een stageovereenkomst. Bovendien is het van belang dat leren tijdens de stage centraal staat.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Onduidelijk waar deze bron zich op baseert. En nogmaals, minimumloon? Kun je niet zomaar ontwijken.
erotisi
een jaar geleden
Als de afspraken duidelijk zijn en dat het doel niet alleen productie is dan maakt de wet minimumloon een uitzondering :https://www.nlarbeidsinspectie.nl/onderwerpen/stagevergoeding#:~:text=Een%20stagiair%20heeft%20geen%20recht,of%20maximumbedrag%20voor%20een%20stagevergoeding.
Ja, het is mogelijk om iemand in je bedrijf te nemen met een stagecontract zonder dat hij op school zit. Hiervoor moet je een stageovereenkomst opstellen en deze laten goedkeuren door de Kamer van Koophandel. Daarnaast moet je de stageovereenkomst aanmelden bij het UWV.
10 maanden geleden