Ben ik verplicht een onderneming te starten?

Ik twijfel of ik een onderneming moet starten.
Ik verkoop producten online met winst en voldoe ook aan de andere ondernemingscriterea.
Ik kom verschillende informatie tegen. Er lijkt gesuggereerd te worden dat ik niet verplicht ben een onderneming te starten, maar dat ik het mag opgeven als bijverdienste bij mijn belastingaangifte. Is dit juist?
Ook was ik benieuwd of en zo ja wat het maximale bedrag is dat op deze manier verdiend kan worden en of er dan inkomstenbelasting afgaat van de 'omzet' of de 'winst'.

2 jaar geleden
1.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Je betaald over elk inkomen belasting dus ook over je winst. Bereken je BTW?
erotisi
2 jaar geleden
https://ondernemersplein.kvk.nl/wanneer-bent-u-ondernemer/

Antwoorden (1)

Als je zelf al zegt dat je voldoet aan de criteria moet je idd een onderneming starten. Dat heeft overigens ook voordelen, zoals de mogelijkheid om BTW/omzetbelasting te verrekenen.

Er ontstaat soms wat verwarring als je onderneming heel klein is of onregelmatig actief; dan ben je grensgeval. Als je eenmalig de fiets van je buurman repareert ben je geen onderneming, als je se hele dag fietsen repareert wel. De grens tussen die twee is niet heel scherp.