Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je als freelancer voor je ex-werkgever werken?

Ik lees overal dat je als freelancer minimaal 3 opdrachtgevers nodig hebt. Mijn werkgever heeft een vof, en 2 bv's. Ik het mogelijk om dat als 3 opdrachtgevers te zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

nee dat kun je niet. Het gaat er om dat je niet in een gezagsverhouding komt. Met een opdrachtgever ontstaat die positie.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling is deze link misschien wel interessant: http://www.ikwordzzper.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=189&Itemid=227
Een vof omvat meerdere natuurlijke of rechtspersonen. Elke BV is een rechtspersoon, dus dan zijn er met de 2 BV's 3 personen. Dan moet elke van deze 3 je opdrachten geven. Het is formeel en komt enigszins gekunsteld over omdat de praktijk anders kan zijn dan de theorie.
De werkelijkheid prevaleert boven de formele theorie, dus het zal moeilijk zijn om e.e.a. tegenover het Uwv overeind te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je slim bent zoek je nog een paar andere opdrachtgevers, want als je redelijk hetzelfde soort werk gaat doen voor je ex-werkgever, lijkt er inderdaad toch sprake van een gezagsverhouding. Verder is er ook sprake van arbeid en loon, dus op die manier worden je overeenkomsten toch gezien als arbeidsovereenkomsten, terwijl je dit juist niet wilt.
Probeer eerst een paar andere opdrachtgevers te vinden, als je daarnaast ook nog opdrachten aanneemt van je ex-werkgever is er geen probleem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan wel. Maar dan moet de gezagsverhouding anders zijn en de omstandigheden moeten anders zijn dan toen je nog in dienst was. In het onderstaande artikel wordt dat allemaal uitgelegd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is overigens wel slim om niet op 1 paard te wedden. Zorg voor andere opdrachtgevers, ook al om je risico te spreiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding