Mag je vanuit huis stekjes kamerplanten verkopen of moet je hiervoor een onderneming starten?

Waar ligt de grens dat je nog dingen via marktplaats of facebook kan verkopen en wanneer moet je hier een bedrijf voor starten en belasting afdragen?

een jaar geleden
2.4K
tinus1969
een jaar geleden
Ook als je geen onderneming start moet je belasting afdragen.
tinus1969
een jaar geleden
Overigens heeft een onderneming starten ook voordelen. Je mag bv BTW verrekenen.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
@Tinus1969: Weet niet wat je precies bedoelt met 'belasting afdragen'.
Als iemand af en toe iets verkoopt via Facebook of Marktplaats, hoeft die geen btw af te dragen. Zou ook niet kunnen. Heb je een btw-nummer voor nodig.
En ik geloof niet dat mensen die af en toe wat verkopen dat allemaal netjes op geven bij de aangifte inkomstenbelasting.
De vraag is waar de grens ligt. @Jan1: zoek eens met google op 'wanneer ben ik ondernemer'. Dan is er veel informatie te vinden.

Antwoorden (1)

Het hangt er helemaal van af of het 'bedrijfsmatig' is, of althans zo kan overkomen. Of je er werkelijk (veel) geld mee verdient is daarbij niet het belangrijkste. Als je gemiddeld één geranium per dag verkoopt is dat hobby natuurlijk, maar verkoop je één auto per dag dan ben je een bedrijf. Zelfs als je dat er voor de fun bij doet naast je baan. Of je als bedrijf moet worden gezien hangt dus af van een aantal zaken. Hoeveel tijd besteed je er aan, hoe groot is je omzet, is er aanloop van klanten, hoeveel binnen- of buitenruimte heb je in gebruik, hoe presenteer je jezelf in advertenties, heb je een KvK-nummer etc. Daarbij kan de gemeente (bestemmingsplan / handhaving) overigens een andere afweging maken dan de Belastingdienst.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Goede opmerking mbt gemeente. Zo is het meestal verboden (obv bestemmingsplan) om een winkel aan huis te hebben enof je huis te gebruiken als bedrijfspand. In de praktijk zal niemand wakker liggen van ‘een paar stekjes’, maar als het serieuze handel is en de klanten af en aan rijden, wordt dit wel een issue.