Hoe start je een eigen bedrijf?

Heeft iemand een kleine samenvatting? Moet je bijvoorbeeld een speciale opleiding ervoor doen? En stel je voor op een dag zeg je van morgen ga ik beginnen met het oprichten van een eigen bedrijf, wat moet je dan precies gaan doen?

Toegevoegd na 4 minuten:
En stel je voor dat ik een meester ben. Kan ik dan nog steeds een eigen bedrijf starten? En hoeveel geld heb je ongeveer nodig om een eigen supermarkt te starten bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Antoni
6 jaar geleden
Je kan je via de Kamer van Koophandel laten informeren over het starten van een eigen bedrijf. De Kamer van Koophandel organiseert speciale informatiedagen en cursussen voor startende ondernemers. Ook kan je via de Kamer van Koophandel een netwerk van bevriende ondernemers ontwikkelen. Kijk voor meer informatie en adressen op de website www.kvk.nl. Ieder bedrijf is overigens verplicht zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, dus je zal er sowieso langs moeten gaan of er contact mee moeten opnemen!

Antwoorden (1)

Dat zijn een hoop vragen bij elkaar. Het belangrijkste is dat je een goed, levensvatbaar idee hebt. Wat wil je gaan doen, en zijn er voldoende afnemers die daarin interesse hebben? Dat begint dus met een stukje marktonderzoek. Als je hebt vastgesteld dat de behoefte er is, kun je een ondernemingsplan maken. Daarin maak je een financiële voorspelling van je inkomsten en uitgaven en toon je aan of je bedrijf levensvatbaar is. Dit is vooral belangrijk als je bij een bank geld wilt lenen om je onderneming op te starten. Ook kies je welke ondernemingsvorm je wilt hanteren. Is ook dat gebeurd, dan ga je je inschrijven bij de kamer van koophandel.
Ondertussen moet je je ook buigen over praktische zaken als het inrichten van een administratie en het afsluiten van benodigde verzekeringen.
Of je een opleiding moet doen, hangt ervan af wat je gaat doen. Een algemeen ondernemersdiploma was vroeger vereist, dat is meestal niet meer het geval, maar voor sommige activiteiten heb je wel vakdiploma's nodig om je te vestigen. Het hangt er dus helemaal van af wat je wilt gaan doen. De Kamer van Koophandel kan je daarover adviseren.
Hoeveel geld er nodig is voor bijv. een supermarkt, is ook niet eenduidig te beantwoorden. Als je als franchiser gaat werken zul je met het bedrijf een fee afspreken die je jaarlijks betaalt. Ga je helemaal zelf een supermarkt beginnen, dan zul je een pand moeten kopen, voorraden, personeel inhuren etc. Echt zelfstandige supermarktondernemers zijn er overigens niet veel meer, dat heeft vooral te maken met inkoop. Een grote keten kan natuurlijk veel goedkoper inkopen dan een volledig zelfstandige ondernemer.