Meestal zijn ze in een productie omgeving proportioneel variabel. Als je een bepaald product met de hand zou laten inpakken bijv. heb je meer mensen nodig als je meer produceert.

Degressief variabel zouden ze zijn als ze minder dan evenredig stijgen met de productie. Om bij mijn inpakvoorbeeld te blijven: het zou zo kunnen zijn dat door de grote productie de inpakkers veel ervaring krijgen met het werk, daardoor sneller worden waardoor er minder mensen nodig zijn dan je op grond van de toegenomen productie zou verwachten. Dat is een beetje theoretisch.
Computoon