Moet ik belasting vragen aan klanten met kleine ondernemingsregeling?

Mijn bedrijf maakt gebruik van de kleine ondernemingsregeling omdat wij niet zoveel btw hoeven te betalen. Nu vraag ik me af of ik mijn klanten wel btw bij moet rekenen, is dit verplicht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Je betaald zelf ook btw dus zou ik maar btw vragen anders kost het je wel geld.

Het beste antwoord

Ja, tenzij je ook een ontheffing hebt gekregen van administratieve verplichtingen.

Als je btw-plichtig bent moet je btw in rekening brengen en ook als zodanig op de factuur vermelden. Een factuur van 100 euro wordt dan 100 euro plus 21 euro btw. Als je uiteindelijk minder dan 1.345 euro btw in een jaar af zou moeten dragen aan de Belastingdienst en je voldoet aan de voorwaarden van de KOR, dan hoef je dit bedrag niet af te dragen. Je mag dan die 21 euro btw houden. Je moet de niet afgedragen btw dan overigens wel meetellen als winst voor de inkomstenbelasting.

Als je structureel weinig btw hoeft af te dragen kun je een ontheffing aanvragen. Je bent dan niet langer btw plichtig. Een factuur van 100 euro blijft dan 100 euro. Je mag geen btw meer in rekening brengen en mag dit dus ook niet vermelden op de factuur. Op de factuur komt het woord btw niet meer voor (dus ook niet als 0% of vrijgesteld).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Hij houdt dan geen 21% want hij heeft ook 21% betaald dus het verschil is zijn extra winst