kan je op je 19 een eigen onderneming starten?

Hallo allemaal,

Mijn naam is Esme en ik ben 19 jaar oud. Momenteel studeer ik marketing en communicatie op het MHBO academie in Utrecht. Het is mijn laatste jaar en ik ben zeker van plan om verder te gaan met HBO ( the sky is the limit). Marketing vind ik een leuk branche en wil ergens zelf beginnen.

Nu loop ik stage en vind het maar niets om 8 uur tegen mijn laptop aan te staren. Ik wil iets waar variatie in zit. Ik houd niet van vaste werk tijden, protocols, regels en elke dag het zelfde doen. Ik wil ondernemer worden en op me zelf dingen beginnen. Ik snap dat het nog veelste vroeg is, maar hoe eerder hoe beter. Nu is mijn hoofdvraag: Kan ik een klein eenmanszaak beginnen (cafetje/ marketing bureau) terwijl in door studeer?

Natuurlijk heb ik ook geen startkapitaal en geen vermogen. Is mijn doel haalbaar?

Alvast bedankt voor tips!

Groetjes,

Esme

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Internetondernemer Ben Woldring begon op zijn dertiende een eigen bedrijf en is nu miljonair.

Laat je informeren bij een Kamer van Koophandel over jouw mogelijkheden. Kijk hiervoor op www.kvk.nl.
9 jaar geleden
Beste Esmé,

Zelf ben ik op mijn 19e ook een onderneming begonnen, echter heb ik deze weer gesloten omdat ik me er te weinig voor inzette. Maar het is dus goed mogelijk. In feite hoef je voor een onderneming twee dingen te doen, je moet een plan hebben en je moet naar de KVK gaan.

Ik zou je onderneming op een gebied richten, omdat dit het makkelijkst is en het best uit te leggen. Zorg dat je je onderneming in je eentje kan runnen, ik zou nog niet het risico aangaan om mensen in te huren voor je een goed bedrijf heb.

Bij de KVK kun je gewoon naar binnen lopen, een nummertje trekken en een onderneming oprichten. Als je dit gedaan hebt krijg je vanzelf ook een account van de belastingdienst, waar je elk kwartaal BTW aangifte moet doen (dit is vrij makkelijk, maar je moet je administratie goed bijhouden. Je kan belasting terugkrijgen van alles wat je voor je bedrijf koopt en moet belasting betalen voor alles wat je verkoopt, dus hou goed al je bonnetjes bij. Je moet dit ook doen als je niks verkoopt of koopt, elk kwartaal. Doe je dit niet krijg je een boete van ong. 70€)

In je plan ga je beschrijven wat je nodig hebt, hoeveel startkapitaal je hiervoor nodig hebt en hoe je geld ga verdienen. Hou alles zo simpel mogelijk op het begin, neem een specifieke manier om geld te verdienen, hou het benodigde startkapitaal zo laag mogelijk en hou het plan ook simpel. Open een tweede persoonlijke rekening (goedkoper dan een bedrijfsrekening) voor het kapitaal van je bedrijf, zodat dit gescheiden blijft van je eigen geld. Het is het beste om je op het begin (en waarschijnlijk altijd) zoveel mogelijk te richten op geld verdienen. Dus ga niet maanden bezig zijn met opstarten, ga zo snel mogelijk verkopen/opdrachten binnenhalen. Je hebt geen mooie website of visitekaartjes hiervoor nodig en als je hier te lang op richt, is er een grote kans dat je teveel investeert voordat je geld hebt.

Als je het hebt over cafétje/marketing bureau zou ik zelf starten met een marketing bureau. Hier heb je minder investering voor nodig en dit past ook beter bij je studie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Groeten Josephine

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog vergeten te vermelden: Je ouders zijn nog financieel verantwoordelijk. Dit kan betekenen dat jij eventuele faillissement voor hen gevolgen kan hebben. Dit blijft zo tot je 21ste. Bespreek het plan dus met je ouders en ga geen huurcontracten of leningen aan zonder dit met hun te bespreken. Als je je onderneming klein houdt, is de kan op faillissement echter klein.