Als je een AOV verzekering hebt, wanneer stel je die dan op de hoogte dat je iets hebt: als je je ziek meldt, of al als je weet dat je wat hebt?

ik heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering met een risico van 30 dagen. (als zzp'er) Dus krijg pas na 30 dagen uitbetaald. De verzekering staat als slecht bekend, daar kwam ik te laat achter en kan er niet onderuit. Ik wil nog niet bij hen zelf informeren.

Ik heb pijn in mijn been, leek op hernia maar heb sinds gisteren de MRI uitslag: kanaalstenose l5 (oid, krijg de brief nog) met uitstraling naar been (tinteling, pijn, koud, doof)

Kan en mag nog wel werken, heb een afspraak met een neuroloog. Het zou kunnen dat ik geopereerd word. Wanneer meld ik dit? Nu of op het moment dat ik ga verzuimen? Navragen daar kan negatief uitpakken (ze schijnen altijd iets te vinden waardoor ze niet hoeven uit te keren) Daarom wil ik nog geen slapende honden wakker maken. Aan de andere kant ga ik de eerste 30 dagen niets ontvangen. (en net in deze periode heb ik veel werk, áls ik uitval is het wel fijn dat al verdiend te hebben. Mocht het niet gaan, dan meld ik me sowieso ziek, maar zo lang het nog gaat niet)

De site ga ik nog grondig bestuderen, maar hier ben ik nu al benieuwd naar.

Iemand ervaring of advies? (ik lees t pas donderdagavond weer ivm werk)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet dit melden als je daadwerkelijk niet meer kunt werken. Vraag hiervoor een officieel schadeformulier van de verzekeraar op.
Spookverhalen over niet-betalende-verzekeraars zijn niet altijd terecht. Er wordt ook vaak ten onrechte een beroep gedaan op de verzekering. Zorg er in ieder geval altijd voor dat je de procedure van de verzekeraar goed volgt. Lees ook de tips op Judex.nl. Succes en vooral: beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede link! Heb m nu alvast even doorgenomen, bestuderen doe ik m als het nodig is, maar fijn te weten waar ik moet zoeken, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord geeft de burger moed en de link is mooie achtergrond info voor als het gaat spelen. Merci!

Andere antwoorden (1)

Je kunt pas melden op het moment dat je niet meer instaat bent om je werk te verrichten. Je kunt dan dus ook geen inkomen meer verwerven dat is ook de insteek van een verzekering. Dat je 30 dagen geen uitkering krijgt is een onderdeel van de overeenkomst die je hebt gesloten. Dat je verwacht ziek te worden is geen onderdeel van de verzekering. Je meldt dus de eerste dag dat je ziek bent en geen inkomen kunt verwerven.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit dacht ik zelf ook en is ook logisch, merci!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PS, 30 dagen is inderdaad een keuze, deze periode kan ik bufferen en scheelt daardoor enorm in premie. Denk trouwens als deze regel ook voor werknemers gold, het aantal ziekmeldingen enorm zou teruglopen: ziek zijn wordt dan wel erg duur. Zeker omdat 9 van de 100 dingen vanzelf over gaan.
Met het gevaar dat soms te lang wordt doorgelopen, wat de ernst verhoogd en waardoor de schade ook weer hoger uit kan vallen, voor mens, werkgever en maatschappij. 5 dagen zou mooi zijn, met alsnog betaling als er bijv ziekenhuisbezoek op volgt (arbitrair, ik weet t, kan beter uitgedacht worden)
ronron1212
11 jaar geleden
Ja het is en een blijft een lastig onderwerp.