Ik heb een niet actieve eenmanszaak. Is het verstandig dat ik deze laat bestaan?

Nadat ik mijn eenmanszaak gestart ben kreeg ik een full time baan aangeboden. De zaak is nog steeds ingeschreven bij de KvK en belastingdienst. Ik geef elk kwartaal netjes mijn BTW op met 0,- omzet. Ik wil deze zaak nog wel houden want in de toekomst zou het wellicht van pas kunnen komen. Maar op het moment gebruik ik hem niet.
Ben ik nu een administratie verplicht ondanks het feit dat ik ieder kwartaal mijn BTW op Euro 0,- doorgeef? Of krijg ik ook nog te maken met een inkomsten inschatting?

Ik hoor het graag
Alexander

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.3K
SimonV
9 jaar geleden
Je zou kunnen vragen of je jaarlijks de btw-aangifte mag doen.
SimonV
9 jaar geleden
Je bent natuurlijk verplicht een administratie bij te houden. Alleen zal deze in jouw geval niets inhouden.
De Belastingdienst maakt elk jaar vooraf een schatting aan de hand van cijfers over voorgaande jaren, en op basis daarvan betaal je een voorlopig bedrag aan inkomstenbelasting. In jouw geval zal dit bedrag voor je bedrijf dus € 0,- zijn.
Je zou kunnen vragen of je de btw-aangifte één keer per jaar mag doen. Dat scheelt werk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een bedrijfje gehad (als hobby, maar wel ingeschreven bij de KvK) dat op een gegeven moment een tijd niet actief kon zijn. Toen ik de KvK meldde dat het "bedrijf" wegens andere werkzaamheden (in loondienst) een tijdje een slapend bestaan zou leiden, moest ik me laten uitschrijven!
Ik heb daarna nog slechts één keer met de belasting te maken gehad

Het beste antwoord

Om rechtsgeldig een (eenmans)zaak of onderneming te hebben is het vereist dat je minimaal 1225 uur per jaar werkzaam bent in je onderneming. Voldoe je niet aan deze eis (omdat je elders voltijds in loondienst werkzaam bent) dan heb je geen recht op allerlei zelfstandigen privileges zoals inkopen bij groothandel en belastingvoordelen voor zelfstandigen en kan de KvK zelfs uitschrijving vorderen.
Ook de belastingdienst kan besluiten dat je geen ondernemer (meer) bent en het verleende BTW nummer intrekken.

Iedere ondernemer is verplicht een volwaardige administratie te voeren over al hetgeen in zijn onderneming gebeurd. Dat houdt dus in een deugdelijke boekhouding over inkomsten en uitgaven, eventueel een personeelsadministratie en ook een btw administratie en moet daarvan per kwartaal en jaarlijks aangifte doen.
Tevens moet een zelfstandige jaarlijks afdrachten en contributies betalen aan brancheverenigingen en ondernemersverenigingen. Het zich daaraan onttrekken of ontduiken is strafbaar.

De belastingdienst houdt sowieso periodiek een boekencontrole bij ieder in Nederland ingeschreven bedrijf. Voor die tijd kan de belastingdienst een voorlopige inkomstenaanslag opleggen die hoog kan uitvallen als men onregelmatigheden vermoedt. Dat kan zijn in de sfeer van onrechtmatig gebruik van zelfstandigen privileges of als men denkt dat de onderneming meer omzet dan aangegeven wordt.
Meerdere malen achtereen 0,= euro omzet/inkoop aangifte voor de btw kan aanleiding zijn voor de inspecteur om het bedrijf als fictief te markeren en daar stappen voor te ondernemen zoals intrekking btw nummer en melding KvK.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met een inkomstenschatting krijg je alleen van doen als je geen opgave van inkomsten doet, als je netjes jaarlijks de inkomsten opgeeft zal er ook geen schatting worden gedaan.

Betreffende de BTW kan je de belastingdienst verzoeken om een jaarlijkse opgave te mogen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een eenmanszaak is in deze tijd van crisis heeeeeeel handig, ik zou et gwn blijven bestaan want alle andere zullen verdwijnen waardoor jij meer klanten krijgt