Moet een prive-onttrekking uit mijn bedrijf meegeteld worden bij mijn inkomen? In verband met alimentatieberekening.

Dit in verband met een alimentatieberekening.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Een prive onttrekking is inkomen dus ja het is een onderdeel van jou inkomen.

Antwoorden (1)

Het inkomen van een zelfstandig ondernemer (eenmanszaak) wordt ten behoeve van de draagkracht berekend op basis van de gemiddelde winst van de onderneming van de afgelopen drie jaren. Het is namelijk van belang te bekijken of de ondernemer in opeenvolgende jaarstukken een bestendige lijn volgt. Een scherp dalende winst bij een vrijwel gelijkblijvende omzet roept natuurlijk vragen op. De winst van een onderneming is gelijk aan het eindvermogen verminderd met het beginvermogen en vervolgens vermeerderd met de privé-onttrekkingen, waarbij het van belang is dat de omvang van de privé-onttrekkingen de continuïteit van de onderneming niet in gevaar brengt.

Bij de vaststelling van de alimentatie door een rechter moet de ondernemer/dga inzicht geven in de bedrijfsvoering en de actuele financiële positie van zijn onderneming. De hoogte van de privé-onttrekking, het salaris of de dividenduitkering moeten in verhouding staan met de financiële status van de onderneming.

Maw niet de prive ontrekkingen op zich bepaalt het inkomen maar de winst die daar weer wel van afhankelijk is.

http://www.kadv.nl/nl/blog/166/100/de-ondernemer-en-zijn-alimentatieplicht