Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik voorbelasting opvoeren/btw aftrekken als mijn bedrijf geen inkomsten heeft?

Ik ben zzp-er maar het is helaas een aflopende zaak. Ik heb het afgelopen jaar geen opdrachten gehad waarmee er geld binnen komt. Op dit moment ben ik nog bezig met een project waarvoor ik subsidie heb ontvangen maar verder geen winst op maak.
De uitgaven die ik doe voor dit project voer ik momenteel nog als voorbelasting op. Ik vraag me echter af of dit nog mag, wetende dat ik waarschijnlijk geen betaalde opdrachten zal krijgen in de toekomst en mijn bedrijf zal opheffen.

Ik heb hier al eerder over gebeld met de belastingdienst maar krijg mijns inziens niet hele duidelijke antwoorden, in de trant van: de belastingdienst bepaalt wel wanneer je niet meer als bedrijf aangemerkt mag worden.
Maar ik ben ergens bang dat ik dan de afgetrokken voorbelasting moet terugbetalen.
Weet iemand hoe dit precies zit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
SimonV
7 jaar geleden
De belastingdienst bepaalt inderdaad wanneer je niet meer als bedrijf aangemerkt mag worden.
Het lijkt me sterk dat je met terugwerkende kracht btw moet terugbetalen, hoogstens zal je bij je laatste aangifte niets terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@fisbel weet dit wel, maar volgens mij mag je die voorbelasting gewoon opvoeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag advies aan een boekhouder of accountant.
Belastingdienst geeft nimmer cadeautjes weg. Alles wat je te weinig hebt betaald òf teveel hebt ontvangen, zul je uiteindelijk terug moeten betalen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, met een grote maar..