Waar haalt Jumbo al het geldt vandaan voor deze enorme ''upgrade''?

Iedereen heeft het al wel door, de Jumbo neemt nu al enkele maanden delen van Nederland in beslag, ik hoor nu net dat Jumbo de nog grotere winkelketen C1000 compleet heeft overgekocht. Mijn vraag is: Waar halen ze dat geld vandaan en hoe gaan ze al dit geld weer terugverdienen? Ook lijkt het mij interessant om te weten wat het motief van de eigenaar van de Jumbo winkelketen is om zo groot te worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prijsstijgingen in de supermarkten gemist de afgelopen maanden? Dat is echt niet alleen door de gestegen grondstofprijzen hoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie alles geel als ik 5 min in zo'n winkel heb rondgelopen. En nu nemen ze Nederland over :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NIET ALLE C1000 WINKELS WORDEN NU JUMBO!! Alle c1000 ''rood'' winkels blijven gewoon c1000.

Antwoorden (4)

Investeerder 'CVC Capital Partners' levert de benodigde munten hiervoor...!

Toegevoegd na 4 minuten:
En terugverdienen: Met deze actie leggen zij Albert Heijn het vuur aan de schenen. Die zal met zo'n grote tegenspeler een stukje 'markt' moeten inleveren aan Jumbo. Kassa......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het geld leent de Jumbo bij de RaBobank.
met het idee dat idd terug te verdienen.
het motief is wat hun naam pretendeert:
hun naam waar te maken.
JUMBO te worden, grooooot dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
zag op het 6uurJournaal een mijnheer van de Rabo hierover spreken mbt Jumbo.

Toegevoegd na 2 uur:
Volgens algemeen directeur Frits van Eerd van Jumbo is de overeenkomst woensdagnacht om 4.15 uur getekend. De overname is gefinancierd door drie banken: Rabobank, ING en ABN Amro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de Rabo dus, net zoals de meeste hypotheeknemers in Nederland ;-)
Naast een behoorlijk eigen kapitaal zijn de RABObank, ING en ABN-AMRO bereid om mede te de koop te financieren.

De familie van Eerdt is al jaren actief in de wereld van supermarkten, voorheen waren ze in het zuiden de groothandel die alle IFA winkels bediende daarna waren het de PRYMA winkels.

In de jaren tachtig is Frits v. Eerdt begonnen met de JUMBO formule, hij kocht winkels van noodlijdende franchisenemers en bouwde ze om tot een goedkope supermarkt die kon concurreren met de andere ketens, de franchisenemer bleef als baas in de winkel.

Tot op heden is die formule eigenlijk niet gewijzigd alleen zijn het nu niet alleen franchisenemers maar ook complete winkelketens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men leent dit geld bij de bank(en). Jumbo had C1000 eigenlijk nog niet willen overnemen, maar zij zitten in dezelfde inkoopkombinatie. Als C 1000 door een ander zou worden overgenomen zou deze inkoopkombinatie op losse schroeven staan en dat zou Jumbo procenten op de inkoop kunnen kosten. C1000 maakt winst dus Jumbo zal met het financiele plaatje er wel rekening mee gehouden hebben dat er net zoveel geld binnenkomt als dat men aan de bank(en) moet betalen.