Rente na 3,5 jaar op factuur toepassen ondanks geen betalingsherinneringen?

Eind 2012 heb ik een factuur opgesteld naar een klant. Na het versturen hiervan heb ik mondeling / schriftelijk hierover gekissebist met de klant. Dit werd ik zo beu dat ik de factuur heb gelaten voor wat het was en de klant nooit meer een herinnering gestuurd. Nu zoveel jaren later wil ik deze alsnog vorderen middels een eerste betalingsherinnering. Mag ik hier rente op toepassen? Of mag dit pas wanneer de klant de twee betalingsherinneringen heeft ontvangenen en het overgedragen wordt aan een incassobureau?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Als de klant een consument is en het gaat om de levering van 'een goed' (dus geen dienst) dan is de vordering inmiddels verjaard. Dit gebeurt vanzelf na 2 jaar niets doen.

Als de klant een bedrijf is, kun je meteen rente en incassokosten in rekening brengen zonder eerst een aanmaning gestuurd te hebben waarop deze worden aangekondigd. (Eerst aanmaning sturen zonder extra kosten maar met de aankondiging ervan is verplicht bij verkoop aan consumenten).

Mijn advies in dit geval: neem je verlies. 3,5 niets doen en dan met een gereanimeerde vordering, verhoogd met kosten, op de proppen komen, komt niet zakelijk over . De kans is groot dat de klant begint te steigeren en dat de zaak weer een hoop negatieve energie gaat kosten.
Computoon
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus
Als de klant er de pest in krijgt, kan het ook nog een hoop negatieve reclame opleveren en dat is heel "duur".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De klant betreft een bedrijf, geen consument. Punt is dat onze historie dieper ligt. De eigenaar van deze eenmanszaak heeft me recentelijk tijd voor de rechter gedaagd voor iets wat ik niet gedaan heb. Die klant rook waarschijnlijk geld bij mij en hoopte geld uit de rechtszaak te kunnen slaan. Daar wil ik niet verder over uitwijken want die zaak is inmiddels geseponeerd in mijn voordeel. Nu mij dit overkomen is kwam vanzelfsprekend ook die openstaande factuur weer in beeld. Buiten het feit dat het een emotionele waarde heeft dit alsnog terug te vorderen valt deze vordering feitelijk gezien nog binnen de 5 jaar verjaringstermijn. Betreffend bedrijf wil ik dus gortdroog een betalingsherinnering sturen. En of die rente erbij geteld moet worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gedaan. Maar ik houd er rekening mee dat die mensen ook in hun voordeel praten. Of ik de zaak dan wel of niet win, die krijgen hun geld wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En plottwist in deze, de afnemer heeft de factuur afgeschilderd als een afpersing (want de klant dacht dat het een vriendendienst betrof- maar ik heb de chat nog) .... sterker nog ik moest voorkomen bij de strafrechter omdat ik zogenaamd de klant iets wou aandoen als die niet zou betalen incl. valse getuigenverklaring (niet waar) maar gelukkig vrijgesproken. Maar dit hoef ik een incassobureau toch niet allemaal uit te leggen? Of wel?