kan ik een bijstanduitkering krijgen nadat ik niet meer als zelfstandige kan werken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Onder bepaalde voorwaarden kun je in aanmerking komen voor een uitkering op grond van de wet Inkomensvoorziening oudere of gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. (IOAZ). Dit is een soort bijstandsuitkering.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jij komt waarschijnlijk in aanmerking voor de bijzondere bijstand zelfstandigen.
Als u uw bedrijf moet beëindigen omdat het niet langer levensvatbaar is, dan kunt u een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Daarmee kunt u in uw levensonderhoud voorzien tijdens de periode dat u stopt met uw bedrijf.

Voorwaarden periodieke uitkering
Als u uw bedrijf moet beëindigen, kunt u voor financiële ondersteuning een beroep doen op het Besluit Bijstandverlening zelfstandigen. Met deze aanvullende periodieke uitkering kunt u uw inkomen aanvullen tot bijstandsniveau. Tijdens de beëindiging van uw bedrijf kunt u dan in uw levensonderhoud blijven voorzien.

Voor de periodieke uitkering geldt een aantal voorwaarden:

U bent zelfstandige.
U heeft minimaal 1225 uur per jaar in uw bedrijf gewerkt.
U stopt met uw bedrijf omdat het niet levensvatbaar is.
Periodieke uitkering maximaal 12 maanden
U kunt voor maximaal 12 maanden een aanvullende periodieke uitkering krijgen. Als het niet lukt om uw bedrijf binnen 12 maanden te beëindigen, kunt u een verlenging krijgen van 12 maanden.

Recht op IOAZ
Mogelijk hebt u recht op een uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ). Deze uitkering moet u aanvragen voordat u met uw bedrijf stopt.