Welke consequenties heeft een storting van privé in een B.V. en waar moet ik rekening mee houden?

Ik heb een B.V. opgericht en wil hier vanuit privé vermogen storten. Dit heeft te maken met het betalen van facturen vanuit de zakelijke rekening. Het aanschaffen van apparatuur kost bijvoorbeeld € 1500. Nu kan ik dit met privé vermogen aanschaffen maar dan betaal je natuurlijk BTW. Ik ben me ervan bewust dat het overboeken van prive naar zakelijk wel zo moet geschieden dat het een zakelijke transactie betreft. Is het verplicht om geld te lenen aan de B.V. en als ik geen geld wil lenen aan de B.V. maar dat prive vermogen in de B.V. wil houden zijn er dan fiscale zaken waar ik rekening mee moet houden? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goedenavond, Misschien dat dit uw vraag beantwoordt: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privestortingen_en_priveonttrekkingen Goeievraag trouwens!

Antwoorden (1)

Als directeur-aandeelhouder van een bv kun je een zogenoemde rekening courant verhouding aangaan met je vennootschap. Dat betekent dat je kleine bedragen voorschiet voor je bv of dat de bv kleine bedragen voor jou betaalt en dat jij deze later terugbetaald aan de bv. Tot een bedrag van € 17.500 wordt dat aanvaardbaar geacht door de belastingdienst. Dan hoef je geen rente over en weer te berekenen. Ga je grotere bedragen lenen aan jouw bv, dan wordt het een ander verhaal. De verhouding tussen directeur-aandeelhouder en zijn bv moet altijd zakelijk blijven. Als je geld uitleent aan je bv, moet je de vraag stellen: zou een derde dit bedrag ook aan mijn bv uitlenen onder deze voorwaarden. Als dat zo is, kun je het geld lenen aan de bv. Maar: je zou dan een hoge rente kunnen vragen aan je bv. De BV mag deze rente van de winst aftrekken en jij zou de rente onbelast kunnen krijgen. Dat mag wettelijk niet. De BV mag de rente aftrekken, maar jij moet de rente aangeven in box 1 als TBS (ter beschikking stellen) vermogen.