"Kan ik een particuliere school oprichten?
Iedereen mag in Nederland een school oprichten, of deze nu ‘gewoon’ is of particulier. Particuliere scholen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs moeten zijn erkend door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Een particuliere school zonder erkenning mag alleen les geven aan leerlingen die niet leerplichtig zijn.

Erkenning particuliere school
Om een particuliere school te laten erkennen, stuurt u de statuten en reglementen aan de minister van OCW. U moet dit binnen 4 weken na de oprichting van de school doen. De leerplichtambtenaar van de gemeente onderzoekt daarna samen met de Inspectie van het Onderwijs of de school aan de wettelijke eisen voldoet.

Richt u een particuliere school in het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie (bve) of in het hoger onderwijs op? Dan heeft u geen erkenning door de minister nodig.

Financiering particuliere scholen
Als u een particuliere school opricht, krijgt u geen geld van de overheid.

Particuliere scholen zijn afhankelijk van de bijdragen van ouders of anderen (bijvoorbeeld bedrijven). De schoolkosten zijn hoger dan op reguliere scholen die door de overheid worden bekostigd. Studenten aan een niet-erkende opleiding hebben geen recht op studiefinanciering en een ov-studentenkaart.

Voorbeelden van particuliere scholen
Er zijn verschillende soorten particuliere scholen in Nederland:

@ Internationale of buitenlandse scholen
Deze scholen zijn uitsluitend bestemd voor leerlingen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben.
@ B2-scholen
Dit zijn instellingen voor voortgezet onderwijs waar leerlingen in korte tijd een diploma kunnen halen. Ze heten ook wel zelfstandige of particuliere exameninstellingen.
@ B3-scholen
Dit zijn particuliere dagscholen voor basisonderwijs of voortgezet onderwijs.
@ Thuisonderwijs
Als ouders vrijstelling krijgen van de leerplicht voor hun kind mogen zij zelf onderwijs geven. Dit heet thuisonderwijs.
@ Particuliere scholen voor beroepsonderwijs, volwasseneneducatie en hoger onderwijs"

Toegevoegd na 5 minuten:
Aldus de bron.
Je hebt geld nodig, een leslocatie en (om les te mogen geven aan leerplichtingen, in het algemeen gesproken) bevoegd personeel. In het onderwijs aan leerplichtigen moeten ook de door het ministerie voorgeschreven vakken worden gegeven conform de richtlijnen voor inhoud, niveau e.d.
Computoon