Bestaat er voor (grote) werkgevers geen verplichting om te onderhandelen over nieuwe arbeidsvoorwaarden?

M.a.w. kunnen werkgevers nieuwe arbeidsvoorwaarden gewoon als een voldongen feit aan hun werknemers voorleggen?
Ik vraag dit omdat ik net lees dat de FNV regelmatig als gesprekspartner bij arbeidsonderhandelingen overgeslagen word.

Toegevoegd na 3 uur:
http://fd.nl/economie-politiek/1133306/fnv-staat-opnieuw-buitenspel-bij-groot-cao-akkoord

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Voor grote werkgevers is het niet meer te doen om te onderhandelen over nieuwe arbeidsvoorwaarden met alle werknemers. Om deze reden doen ze dat met werknemersorganisaties. Dat kan zijn een vakbond, maar het mag ook andere medezeggenschapsorganisaties zijn.

De grote werkgevers hebben de verplichting vanuit de WOR om een OR te hebben. En de OR dient zijn instemming te geven aan veranderingen van de arbeidsvoorwaarden. Zie artikel 27 van de WOR. En deze instemming komt meestal alleen na onderhandelen.

Dus ja er is een verplichting. Maar de wereld zit complexer in elkaar en er zijn situaties waarbij de de werkgever met de rug tegen de muur staat en dient te komen met nieuwe arbeidsvoorwaarden. En de onderhandelingen met FNV loopt vast en ook met OR komt de werkgever er niet uit. En het is of versoberen of stoppen met de werkzaamheden. De werknemer heeft altijd het recht om bezwaar aan tekenen tegen de beslissing om de arbeidsvoorwaarden te wijzigingen, maar als de bezwaartermijn is verlopen of te lang wordt gewacht of dat de OR of de vakbond er akkoord is mee gegaan, dan dient de werknemer wel met zeer goede argumenten te komen.

De werkgever mag altijd betere arbeidsvoorwaarden voor de werknemers invoeren. Formeel dient ook daar over onderhandeld worden, maar veel werkgevers vinden dat tijdverspilling.

Kortom het kan zonder onderhandelingen, maar dan dient de werkgever zeer goede argumenten te hebben. Want de FNV of andere vakbonden of de werknemer mag altijd nog via de rechter de nieuwe arbeidsvoorwaarden in twijfel stellen.