Mag btw afgetrokken worden als naam en adres anders is dan Stichting naam?

Een collega heeft iets gekocht voor onze Stichting en heeft de factuur ingeleverd bij de penningmeester.
Dit is een factuur met BTW maar ik ben van mening dat de BTW niet geboekt mag worden (alleen het bedrag totaal inclusief de BTW) omdat de factuur op naam en adres van de collega staat en niet op naam en adres van de stichting.
Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Je kunt toch op de factuur aangeven dat het in opdracht van de stichting is gekocht. Dan kan je de BTW wel aftrekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Ivana eens mocht je tanken voor de stichting bij zelftankstation is het ( nog ) steeds geaccepteerd . Het moet wel een aannemelijke aankoop zijn . Dat voorbeeld van dat benzine station is straks achterhaald . Straks moet met kenteken en pas van de zaak zijn betaald . Als je als prive persoon zeg een tel abonnement lager in prijs kan afsluiten dan als een rechtspersoon dat kan mag dat gewoon als prive persoon en boeken op de zaak op grond van economisch handelen .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zit je met je stichting überhaupt in de BTW sfeer?
Computoon
8 jaar geleden
Ivana: nee. De factuur beantwoordt daardoor niet meer aan de fiscale eisen die aan een factuur gesteld worden. Een factuur moet echt tenaamgesteld zijn op naam van de organisatie.

Antwoorden (1)

Je kunt het document in het geheel niet behandelen als (inkoop)factuur vanwege de foutieve tenaamstelling.

Je kunt hem het beste behandelen als declararie (vastnieten aan een declaratieformulier dat ingevuld is door de collega die het geld terug wil ontvangen dat hij voorgeschoten heeft ; ik neem aan dat dit het geval is geweest). Vervolgens totale bedrag als kosten boeken.

Als de nota nog niet betaald is aan de leverancier: creditnota vragen en een nieuwe factuur met juiste tenaamstelling. Als het bedrag althans de moeite is; de fout is bij je collega ontstaan.
Computoon