hoe word commissie belast op zelfstandige basis?

ik ben sinds kort als zelfstandige bij een bedrijf die je uitbetaalt volgens aantal contracten dat je per maand aan brengt in ruil daarvoor krijg je een commissie. maar mijn vraag hoe word je daarop belast? want ik ben ook zelfstandige en moet een kleine boekhouding bij houden. Word je dan belast op het einde van het jaar op je zogezegd winst? want ik koop en verkoop niet ik lever diensten.

hopelijk kan ik een woordje uitleg krijgen van iemand

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Alle commissie die je ontvangt wordt belast.
tinus1969
8 jaar geleden
Over die commissie moet je eerst 21% BTW afdragen en daarna moet je 'gewoon' loonbelasting betalen (meestal 35-42%).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dank u voor je reactie.
dat weet ik maar ze zijden mij dat je bv 100 euro bruto krijg maar word dat dan automatish door hun belast en krijg ik het dan netto in mijn handen of hoe werkt dat juist.
ronron1212
8 jaar geleden
Nee je krijgt het bruto.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vraag me echt af of je wel zelfstandige bent op deze manier. Stuur je wel facturen (een erg belangrijk criterium bij de Belastingdienst voor zelfstandig ondernemerschap) als je werkt op commissiebasis? Lijkt mij een lastige constructie. Ik weet niet wat voor bedrijf je hebt en of het bedrijf waar je commissiewerk doet je enige opdrachtgever is (in welk geval ondernemerschap nog twijfelachtiger wordt) maar ik zou je aanraden je goed te laten informeren bij de Belastingdienst en eventueel de KvK.

Antwoorden (1)

Hamvraag is of je wel zelfstandige bent, of dat er een loondienstverband is met een variabel loon. Als dit bedrijf jouw enige opdrachtgever is, is er zeker sprake van een dienstverband en hoort werkgever de loonheffing en sociale premies over jouw salaris af te dragen.

Ben je toch zelfstandige (wat me erg onwaarschijnlijk lijkt) dan zul je je eigen Omzetbelasting (OB=BTW)-aangifte en aangifte inkomstenbelasting (IB) moeten doen. Als je je bij de KvK hebt ingeschreven als ondernemer dan ben je ook direct bij de Belastingdienst als ondernemer voor OB en IB geregistreerd, en krijg je daar vanzelf een uitnodiging voor/
OB aangiftes doe je per kwartaal, IB aangiftes inderdaad jaarlijks achteraf. Heb je eenmaal de eerste IB aangifte gedaan dan kun je vervolgens wel een voorlopige aanslag / voorheffing IB krijgen.