Hoe voorkom je als inkoper dat je de dube wordt van een faillissement van een bedrijf?

Ik heb vrij weinig kennis over dit onderwerp, maar stel dat je als bedrijf bij een ander bedrijf goederen inkoopt. Ik ga er even vanuit de je de goederen niet op rekening koopt maar vooraf (bijvoorbeeld met korting).

Moet je altijd oppassen met zulke acties? Aangezien een bedrijf ten onder kan gaan waardoor je dus wel betaald maar geen goederen ontvangt.
Je zou dan een deel kunnen terugkrijgen via de kantonrechter, maar volgens mij krijg je nooit het volledige bedrag als ik het zo begrijp.. Klopt dit? Als het om grote bedragen gaat kan dit dan best een groot risico zijn en ik vraag me af hoe je dit als ondernemer zo veel mogelijk kunt beperken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet ervan uitgaan dat geen enkel bedrijf koopt en vooraf betaald, dit is geen normale manier van handelen, tenzij het om grote bedragen gaat. Het schijnt wel te gebeuren in de mode waar bepaalde modezaken een korting op de nieuw collectie bedingen, en een bepaald deel van het aankoopbedrag, of het volledige bedrag van te voren betalen. Als je bang dat de leverancier de verplichting niet nakomt, of failliet zo gaan kun je afspreken dat je dit deel bij een notaris op een derden rekening stort, beide partijen zijn dan zeker van de transactie.

Je kan het zo veel mogelijk beperken door pas te betalen als je de goederen ontvangen hebt. Dat is ook redelijk normaal. Bij grote orders, of als iets speciaal gemaakt moet worden ligt het vaak wat anders. Je betaalt dan een bepaald percentage bij opdrachtbevestiging (bijvoorbeeld 10% of de instelkosten). Het restant betaal je dan in termijnen of bij oplevering. Je kan natuurlijk ook verzekeren tegen verliezen als gevolg van een faillissement, maar dat zal ik je niet snel aanraden. Ook kan je nog bedingen dat je voorrang krijg bij een eventueel failissement (hier is een officiële term voor maar die ben ik alweer vergeten, er is ook bijna geen enkel bedrijf die daarmee akkoord gaat maar je hebt het bijvoorbeeld wel als je een hypotheek afsluit, dan heeft de bank voorrang bij failissement, ook heeft de fiscus altijd voorrang op overige schuldeisers). Via een derde zoals eerder geantwoord kan natuurlijk ook. Dat gebeurt wel bij zakendoen met het buitenland maar in het binnenland eigenlijk nooit - daar zijn namelijk wel flinke kosten aan verbonden. Als ondernemer moet je jezelf dus afvragen of je het risico wilt lopen door goederen vooraf te betalen of niet. Veel spullen die je als particulier koopt via internet betaal je direct met iDeal o.i.d., daar loop je dus ook altijd een risico mee. Mocht het bedrijf waar je wat gekocht hebt failliet gaan dan is de kans klein dat je wat terug krijgt. Vaak zijn er andere schuldeisers waar een betalingsachterstand is die voorrang hebben (bank / fiscus) zodat je als consument of zakelijke klant kan fluiten naar je geld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100