Hoe voorkom je als inkoper dat je de dube wordt van een faillissement van een bedrijf?

Ik heb vrij weinig kennis over dit onderwerp, maar stel dat je als bedrijf bij een ander bedrijf goederen inkoopt. Ik ga er even vanuit de je de goederen niet op rekening koopt maar vooraf (bijvoorbeeld met korting).

Moet je altijd oppassen met zulke acties? Aangezien een bedrijf ten onder kan gaan waardoor je dus wel betaald maar geen goederen ontvangt.
Je zou dan een deel kunnen terugkrijgen via de kantonrechter, maar volgens mij krijg je nooit het volledige bedrag als ik het zo begrijp.. Klopt dit? Als het om grote bedragen gaat kan dit dan best een groot risico zijn en ik vraag me af hoe je dit als ondernemer zo veel mogelijk kunt beperken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Over het algemeen als je het over contant betalen hebt doe je dat bij levering en niet vooraf.

Antwoorden (2)

Je moet ervan uitgaan dat geen enkel bedrijf koopt en vooraf betaald, dit is geen normale manier van handelen, tenzij het om grote bedragen gaat.

Het schijnt wel te gebeuren in de mode waar bepaalde modezaken een korting op de nieuw collectie bedingen, en een bepaald deel van het aankoopbedrag, of het volledige bedrag van te voren betalen.

Als je bang dat de leverancier de verplichting niet nakomt, of failliet zo gaan kun je afspreken dat je dit deel bij een notaris op een derden rekening stort, beide partijen zijn dan zeker van de transactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Dat zou dus ook moeten werken in een omgekeerde situatie? Waarin je dus als verkoper niet zeker weet of je betaald krijgt als je al geleverd hebt? Ik neem aan dat deze 'derden rekening'' kosten met zich mee brengt, wordt dit vaak gedaan?
ronron1212
8 jaar geleden
Nee dat wordt niet vaak gedaan. Hoezo @theo15 tenzij het om grote bedragen gaat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik doel voornamelijk op transacties per bank, waarbij het moment van leveren en betalen bijna nooit op hetzelfde moment plaatsvinden.
Hebben jullie nog tips om de risico's van niet betalen/niet leveren te beperken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ ron ron er zijn transacties waarbij een koper een aankoop van bv €100.000,- of meer doet, en waarvan de productie speciaal opgestart moet worden.
Producent wil dan een deel of volledige betaling vooraf, en koper wil niet dat er risico bestaat dat de productie niet komt. als je geld dan met voorwaarden op een derden rekening stort zijn beide partijen zeker. @Questtzz je zou wat betreft de kosten eens met de notaris moeten praten, misschien dat een geblokkeerde rekening bij de bank ook kan
ronron1212
8 jaar geleden
Theo15 daar heb je bankgaranties voor
Je kan het zo veel mogelijk beperken door pas te betalen als je de goederen ontvangen hebt. Dat is ook redelijk normaal. Bij grote orders, of als iets speciaal gemaakt moet worden ligt het vaak wat anders. Je betaalt dan een bepaald percentage bij opdrachtbevestiging (bijvoorbeeld 10% of de instelkosten). Het restant betaal je dan in termijnen of bij oplevering.
Je kan natuurlijk ook verzekeren tegen verliezen als gevolg van een faillissement, maar dat zal ik je niet snel aanraden. Ook kan je nog bedingen dat je voorrang krijg bij een eventueel failissement (hier is een officiële term voor maar die ben ik alweer vergeten, er is ook bijna geen enkel bedrijf die daarmee akkoord gaat maar je hebt het bijvoorbeeld wel als je een hypotheek afsluit, dan heeft de bank voorrang bij failissement, ook heeft de fiscus altijd voorrang op overige schuldeisers). Via een derde zoals eerder geantwoord kan natuurlijk ook. Dat gebeurt wel bij zakendoen met het buitenland maar in het binnenland eigenlijk nooit - daar zijn namelijk wel flinke kosten aan verbonden.
Als ondernemer moet je jezelf dus afvragen of je het risico wilt lopen door goederen vooraf te betalen of niet. Veel spullen die je als particulier koopt via internet betaal je direct met iDeal o.i.d., daar loop je dus ook altijd een risico mee. Mocht het bedrijf waar je wat gekocht hebt failliet gaan dan is de kans klein dat je wat terug krijgt. Vaak zijn er andere schuldeisers waar een betalingsachterstand is die voorrang hebben (bank / fiscus) zodat je als consument of zakelijke klant kan fluiten naar je geld.