Wat is verstandig om te doen? Een VOF of twee eenmanszaken?

Hallo,

Ik wil samen met een vriend van mij een bedrijf starten. Nu willen we ons inschrijven bij de KVK (VOF), maar veel mensen raden mij aan om allebei een eenmanszaak te starten. We willen allebei onder 1 naam werken en willen alleen wat geld ermee verdienen dus we gaan geen dure dingen op het bedrijf kopen, behalve visitekaartjes en dergelijke.

Ik hoor graag jullie advies,

Rick

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Als je onder één naam wilt werken is een VOF het meest voor de hand liggend.

Grote verschil met 2 eenmanszaken is dat je wel hoofdelijk aansprakelijk bent voor de zakelijke gedragingen van de ander. Maakt hij/zij er dus een potje van dan ben jij ook aansprakelijk te stellen voor de volledige schade/kosten.

Verstandig is daarom om in een VOF de zelfstandige bevoegdheden duidelijk vast te leggen. Dus wat mag een vennoot zelfstandig, en wat moet door beide vennoten besloten en getekend worden.