Stel je bedrijf loopt verschrikkelijk slecht, kun je dan om je bedrijf te reden de lonen van je personeel verlagen?

Je bedrijf gaat zo slecht dat je bijna voor de keuze staat om het te verkopen of dat het failliet gaat. Zou je in dat soort gevallen niet de lonen mogen verlagen van je personeel?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het gaat hier om een kleine onderneming van 5 man personeel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Mag wel, maar dat moet je alleen doen als dat de laatste optie is.. ze zullen er ongetwijfeld niet blij mee zijn. je kunt ook een aantal werknemers ontslaan als het zo slecht gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet!

Wel zou je het personeel kunnen vragen om loon in te leveren om het bedrijf te redden, maar dan wel met compensatie! Maar daar zal het personeel niet snel mee accoord gaan. mits het een heel klein bedrijfje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet eenzijdig nee.
Je mag niet als werkgever eenzijdig de arbeidsvoorwaarden wijzigen:

In het loon en onkostenvergoedingen waarop de medewerker recht heeft volgens de arbeidsovereenkomst (cao), kan de werkgever in beginsel niet eenzijdig verandering brengen.
Voor verandering zal daarom nodig zijn dat er overeenstemming wordt bereikt met de medewerker, waardoor loonsverlaging en dergelijke doorgaans weinig voorkomt. Een werkgever mag er niet snel vanuit gaan dat een medewerker instemt met het aanpassen van zijn arbeidsvoorwaarden. Daarvoor zijn duidelijke verklaringen of gedragingen van de medewerker nodig, welke verklaringen of gedragingen niet op meerdere manieren uitgelegd kunnen worden.

M. a. w.: alleen als de werkgever daar duidelijk mee instemt en dat ook ondubbelzinnig laat blijken, dus een schriftelijke verklaring overlegt dat ie daarmee instemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk! maar ook door de inkoopen te verminderen of je bedrijf kleiner maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat in overleg gaat dan wel .
Maar als het bedrijf zo slecht gaat dan helpt het volgens mij ook niet om het bedrijf op de been te houden .
En als men geld inhoud is dat nog geen garantie dat het het bedrijf zijn kop boven water kan houden .
En als het in verloop van tijd falliet gaat dan blijft het personeel achter met minder geld en wordt zodoende opgezadeld met een lagere ww .