Binnen welke termijn moet men een factuur verzenden en welke datum moet er dan op de factuur staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.4K

Het beste antwoord

Globaal genomen is het zo dat bedrijven tussen de dag van (...) en de eerst volgende van de maand daarop volgend een factuur naar de klant sturen...

Binnen mijn bedrijf geef ik de factuur ter plaatsen af. Wel zo gemakkelijk als ik er toch ben en het scheelt weer een postzegel...

Toegevoegd na 2 minuten:
Vraag verkeerd gelezen:

De termijn is maximaal 1 maand, maar uiterlijk de laatste dag van/voor de BTW aangifte (per maand/kwartaal/jaar) en de datum is de dag van facturatie. Dit wel met vermelding van de datum van (...) er duidelijk op vermeld. Aldus mijn accountant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat moet en wat er in de praktijk gebeurt is totaal verschillend...

Als je moet declareren zou ik dat meteen doen na je werkzaamheden of levering... 6 weken of een maand is aan te houden... En dan moet het op je rekening staan... Ehn als het er niet op staat en je bent freelancer dan heb je een probleem... Vorderen houdt in dat je je klant kwijt bent en langer en langer wachten op je geld is ook niet om vrolijk van te worden...

Mijn ervaring is toch gaan dreigen tot invordering... Het hoort er gewoon bij en als je goed werk levert dan komen ze toch weer bij je terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen welke temijn moet je zelf beslissen,maar dat zal waarschijnlijk,tenzij je niet om geld verlegen zit,binnen redelijk korte termijn na levering zijn.
De datum op de factuur zal dan volgens mij de datum moeten zijn waarop de factuur is uitgeschreven en niet de leveringsdatum!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel eens vergeten een factuur te sturen en kwam daar na een jaar achter. Ik heb die mensen gebeld en uitgelegd dat deze factuur nog zou komen. Komt beter over dan wanneer je hem maar gewoon op de mat dropt. Feit blijft dat je iets geleverd hebt, dienst, product etc. en daar moet voor betaald worden.
Ik neem aan dat er ergens een verjaringstermijn bestaat maar dat is niet een jaar of wat meer.
Normaliter stuur ik rekeningen als we een bepaald deel van het werk geleverd hebben. Dat spreek je af maar er bestaat ook zoiets als redelijkheid, en je kunt met je opdrachtgever overleggen.
Als je vandaag een deel van je werk of alles wilt of kunt factureren dan zet je er de datum van vandaag op. kan ook met terugwerkende kracht, doe ik tenminste, weekje terug als ik eerder geen tijd heb gehad de factuur te maken. Klanten betalen toch n.a.v. de datum ze de factuur binnenkrijgen. Als hij op 12 sept. staat en ik ontvang hem de 29e dan betaal ik binnen 4 weken na de 29ste. (tenzij anders afgesproken)
Tegenwoordig betaald met slecht, en termijnen van 2 tot 4 maanden zijn voor sommige bedrijven "normaal". Spaanse toestanden dus.
Mijn advies is stuur je rekeningen op tijd. Zet er op dat je graag binnen 14 dagen dit op je rekening ziet bijgeschreven. En stuur na 14 dagen een herinnering, geen aanmaning (is hetzelfde maar klinkt beter), waar je weer 14 dagen de tijd geeft. Dan kun je nog 1 keer meer herinneren, aanmanen, en bij 3 x sturen van een rekening kun je een incassobureau inschakelen.
Beter is om na de 2e herinnering contact op te zoeken met je opdrachtgever en een datum bepalen waarop het geld er zeker is. Stuur van deze afspraak een bevestiging, deze is dan tevens je 3e herinnering zodat je meteen bij weer niet voldoen een incasso kunt inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het niet te gek maken, maar je mag hem best over de einddatum voor jouw BTW aangifte heentllen. Als dat per maand is, dan kan je besluiten iedere 2-de van de maand alle facturen de deur uit te doen, met de datujm van die dag uiteraard. Let wel op, dat je algemene leveringsvoorwaarde hebt,gedeponeerd en/of vermeld op de offerte, met betrekking tot de overgang van het eigendom en m.b.t. betalen. Als je BTW aangifte doet per kwartaal, dan is dat wel een beetje laat. Geeft ook de verkeerde indruk af aan de klanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een slimme ondernemer verstuurt de factuur zo snel mogelijk na levering van product. Je wilt je geld natuurlijk graag hebben. Echter wanneer het aan het eind van de maand is wacht ik vaak tot de 1e van de maand, dan hoef ik de btw pas een maand later af te dragen.
Verder is de factuurdatum de datum van verzending. Ik heb er een hekel aan wanneer ik een factuur ontvang met een datum van ruim een week oud en een vervaldatum van 8 dagen. Dan ben je dus eigenlijk al te laat met betalen op het moment dat je de factuur krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi ellenthefirst,

Voor de wet is het geregeld dat je de faktuur van de werkzaamheden voorafgaande aan de 15 van elke maand uiterlijk op de 15 van de maand moet faktureren. Wanneer je dat niet doet kan de belastingdienst je daar op afrekenen.
Wat de vorige antwoorders vertellen over het betalingsgedrag van de crediteur, doet volgens mij niet toe aan jouw vraag.

Groetjes, Peet.