Waar ligt de grens tussen geld verdienen met je spullen verkopen om je te moeten aanmelden bij de kvk?

Als iemand bijvoorbeeld een paar decoratieve glazen maakt en verkoopt aan vrienden en familie, zou dit direct opgegeven moeten worden bij de kvk? Of ligt er een bepaalde grens aan?

Toegevoegd na 42 seconden:
Net zoals dat hobbyisten soms hun zelfgemaakte kaarten verkopen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Je moet je inschrijven bij de KvK als je een onderneming hebt. Je bent ondernemer als je zelfstandig goederen en diensten aan anderen verkoopt met de bedoeling om winst te maken en die winst redelijkerwijs ook te verwachten is. Ook rechtspersonen (bijv. bv’s en nv’s), moeten zich inschrijven bij de KvK.

Niet altijd is duidelijk waar het ondernemerschap begint maar de hobbyist die zijn huisvlijtproducten verkoopt in de "hobby- en familiesfeer" is geen ondernemer. De particulieren op de vrijmarkt die op Koningsdag tegen betaling afstand doen van hun rommel zijn geen ondernemers. De handel gebeurt incidenteel en winst genereren is niet het doel al is het prettig dat de verkoop wat euro’s oplevert.

Het wordt anders als de kaartenverkoper bij wijze van beroep systematisch op zoek gaat naar klanten, ook persoonlijk financieel nadeel loopt als hij niets verkoopt (ondernemersrisico), er een groot deel van zijn werktijd aan besteedt, advertenties gaat plaatsen/zich als ondernemer in het openbaar presenteert en op allerlei andere manieren structureel de verkoop wil bevorderen met de bedoeling geld te verdienen en waarbij winst ook redelijkerwijs te verwachten is. Dan moet inschrijving zeker plaatsvinden.

Een grijs gebied zit er wel tussen.

Iets anders is de opgave van de "inkomsten uit andere werkzaamheden" bij de aangifte van de Inkomstenbelasting voor de Belastingdienst. Die moet al in een veel vroeger stadium plaatsvinden, ook als iemand fiscaal geen ondernemer noch werknemer is maar wel systematisch/regelmatig/zelfstandig deelneemt aan het economisch verkeer en daar geld mee verdient.

Enkele voorbeelden: de amateur-trainer van de plaatselijke voetbalclub die niet bij de vereniging in dienst is maar wel maandelijks een vergoeding krijgt van eur 200.- moet die opgeven. De Tupperwareconsulente moet de verdiensten uit de plasticbakjesverkoop ook aangeven. De particulier die niet-incidenteel spullen via Marktplaats verkoopt of wekelijks op de Zwarte Markt in Beverwijk staat, moet die inkomsten opgeven. Uiteraard mogen de "verkoopkosten" in mindering worden gebracht.

Natuurlijk is ook hier sprake van een grijs gebied. Iemand die zelfgemaakte kaarten verkoopt in de ”hobby- of familiesfeer” hoeft de inkomsten daaruit niet op te geven. De professor die eenmalig voor een vereniging een lezing geeft voor eur 500.- wel.

Waar precies de grens loopt tussen incidentele verkoop en ‘resultaat uit overige werkzaamheden', is niet helder.
Computoon