kan een debiteur saldi negatief zijn ivm een creditfactuur?

ik heb creditfactuur verzonden , dit komt doordat we de klant teveel hebben laten betalen. Nu bij het boeken is het debiteurensaldi op deze afnemer dus negatief. Kan dit debiteurensaldi negatief zijn en hoe verwerk ik dit in de balans? als crediteur of als negatieve debiteur of anders. alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (3)

Ja dit kan, dit moet je verwerken als negatief debiteurensaldo (het is immers geen crediteur van je, maar een klant). Je zal hem het verschil terug moeten betalen (of het negatieve saldo verrekenen met een ev. volgende factuur).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doordat deze debiteur nu credit staat, zou je dergelijke posten uit de debiteuren moeten lichten en onder passiva moeten vermelden, maar uiteraard niet onder crediteuren.

Toegevoegd na 7 uur:
Het creditsaldo onder passiva vermelden is alleen dan van belang als het creditsaldo bestaat per de datum dat de jaarrekening wordt opgesteld of een periodeoverzicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je debiteur te veel betaald heeft staat hij credit in je administratie. Heeft hij gewoon te veel betaald of was de factuur te hoog. Anders heeft hij gewoon betaald wat er is gefactureerd. Dus dan is het saldo nul. Als je dus te veel gefactureerd hebt moet je een creditfactuur maken en deze dus boeken onder terug te betalenposten of als je de debiteur ook als crediteur hebt daaronder en dan terug betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de factuur te hoog was en de debiteur heeft deze voldaan dan is er geen creditsaldo.
Als er te veel aan hem is gefactureerd dan moet je dat crediteren (creditnota met de vermelding dat er abusievelijk te veel is gefactureerd) maar niet onder terug te betalen posten boeken maar crediteren op de debiteurenrekening en verder tegenboeken op dezelfde wijze als de te hoge factuur is geboekt.
ronron1212
11 jaar geleden
Beste Hajete in mijn antwoord staat ook dat dat oet of als de debiteur ook crediteur is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeel lastig.