Wat zijn mijn rechten als er asbest in een huurpand zit?

Ik heb een aantal jaar geleden een pand gehuurd en een winkel erin gericht. Nu blijkt er asbest in het pand te zitten, waar ik niks van afwist. De verhuurder geeft mij drie opties; optie 1: verhuurder ruimt het pand leeg van asbest en daarna moet ik een huurcontract voor 10 jaar tekenen. Optie 2: Huurovereenkomst blijft in stand en er wordt alleen de direct bereikbare asbest verwijderd. Optie 3: Verhuizen naar een andere (duurdere) locatie en casco moeten opleveren.

Mijn vraag betreft of dit de enige opties zijn voor mij? Of kan ik het huurcontract ontbinden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De aanwezigheid van asbest is niet wettelijk verboden. Er gelden alleen regels bij verwijdering van asbesthoudend materiaal en sloop van asbesthoudende panden. Als het asbest onbeschadigd is kan het ook geen kwaad. Je hebt dus geen wettelijke grond om het huurcontract te ontbinden of een andere oplossing af te dwingen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor de duidelijkheid: toepassing van asbest is bij nieuw- of verbouw ook verboden.