wat houd v.o.f in?

ik heb zins kort een vriend hij heeft een bedrijf en zijn ex vriendin is vennoot in de zaak hij heeft haar uitgekocht tot 10% (v.o.f) wat moet ik mij hierbij voorstellen heeft zij nog zeggenschap?of iets dergelijks

13 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

V.o.f. staat voor vennootschap onder firma. Hierbij is het zo dat 2 of meer personen (of bedrijven) een aandeel hebben in het bedrijf. Zij hebben zowel zeggenschap als op een deel van de winst die gemaakt wordt door het bedrijf. Je kunt afspreken dat een partij 10% heeft en de andere partij 90%. Zeggenschap en verdeling van de opbrengt zijn dan volgens de zelfde percentages geregeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zijn de vennoten ook hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele verliezen uit de firma.
Meer informatie op http://nl.wikipedia.org/wiki/VOF
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luna400
13 jaar geleden
is het ook zo dat het belastingtechnische beter is ,zij werk ook als telefoniste in het bedrijf.
V.o.f. betekend Vennootschap onder Firma, of kortweg Firma. Afhankelijk wat er staat in de zgn oprichtingsakte heeft de mede vennoot (zijn ex) voor maximaal 10% bevoegdheid, dus eigenlijk nihil want bij beslissingen heeft je vriend 90%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er een beetje aan wat er in het v.o.f. contract staat. Maar als het redelijk standaard is dan heeft ze nu nog recht op 10% van de winst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vennootschap onder firma of vof, is in Nederland een eenvoudige manier waarop twee of meer personen samen een onderneming kunnen oprichten. Het betekent in feite dat zij onder een gezamenlijke naam of firma optreden, bijvoorbeeld "Janssen en Peters". In die regel nemen zij beslissingen voor elkaar, maar anderzijds zijn zij ook aansprakelijk voor elkaars bestuur; er is dus geen beperkte aansprakelijkheid.

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Vennootschap_onder_firma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vennootschap onder firma of vof, is in Nederland en België een eenvoudige manier waarop twee of meer personen samen een onderneming kunnen oprichten. Het betekent in feite dat zij onder een gezamenlijke naam of firma optreden, bijvoorbeeld "Janssen en Peters". In die regel nemen zij beslissingen voor elkaar, maar anderzijds zijn zij ook aansprakelijk voor elkaars bestuur; er is dus geen beperkte aansprakelijkheid. De Belgische vof heeft rechtspersoonlijkheid, de Nederlandse niet.

De Belgische vof Omwille van de zware verantwoordelijkheden komt de vof in België weinig voor. Er is geen enkele beperking van de aansprakelijkheid; een vennoot wordt integendeel ook aansprakelijk voor de handelingen van zijn partner(s). De meest voorkomende vorm is een vof van twee andere vennootschappen, bijvoorbeeld twee nv's. Doordat de vof rechtspersoonlijkheid heeft, valt zij in fiscaal opzicht onder de vennootschapsbelasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luna400
13 jaar geleden
ok ik begrijp het een beetje ,maar wat is voor hem dan voordeel dat deze vennootschap blijf bestaan .