Is dominee een vrijgesteld beroep?

Een dominee die (freelance) begrafenissen, bruiloften en reguliere kerkdiensten voorgaat. Soms namens een kerkgemeenschap (zoals PKN), soms zonder.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
Amadea
9 jaar geleden
Niet met preekbevoegdheid, dan is een studie theologie vereist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De dominee in kwestie heeft een studie theologie gedaan en is preekbevoegde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, gezien de categorie denk ik eerder dat de vraagsteller het hier over het btw plichtig zijn van de geleverde diensten heeft.
Amadea
9 jaar geleden
Dus de vraag gaat niet over ondernemerschap, maar over belastingen? Dan staat ie in de verkeerde rubriek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet de predikant in kwestie btw rekenen over zijn in rekening gebrachte diensten? De predikant heeft een eenmanszaak en is dus ondernemer.
fisbel
9 jaar geleden
Predikanten zijn niet in dienst van een kerk. De belastingaangifte kan daardoor nogal specifiek zijn. Er zijn globaal gesproken twee mogelijkheden:
1. De predikant als pseudo-ondernemer (standaard) Hierbij regelt de predikant zelf zijn fiscale zaken. Hijzelf reserveert geld om de belasting te kunnen betalen. Onkosten zijn aftrekbaar.
2. De predikant als pseudo-werknemer. De 'kerk' houdt loonbelasting in. Beroepskosten zijn niet aftrekbaar. Afhankelijk van de situatie zal er een keuze worden gemaakt. Er zijn belasting-administratiekantoren die zich hebben gespecialiseerd in de aangifte voor een predikant. Als u googelt op: predikant + belasting vindt u wel kantoren die u van dienst kunnen zijn. De link van de PKN geeft uitgebreide informatie over allerlei zaken zoals arbeidsvoorwaaren, ziektekosten, en ook: predikant en fiscus (zie hoofdstuk 16)
http://www.protestantsekerk.nl/actief-in-de-kerk/arbeidsvoorwaarden/predikanten/Documents/gids%20arbeidsvoorwaarden%202013-01.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hoe zit dat bij een freelancer, Fisbel? De vraag wekt mijn nieuwsgierigheid ;-) De meeste predikanten zijn natuurlijk verbonden aan een kerkgemeenschap, velen van hen zijn ook nog eens min of meer 'in dienst' (of dat fiscaal ook zo gezien wordt weet ik niet) van een bepaalde gemeente, die een (vast) maandloon verzorgt. Maar als iemand zich inderdaad verhuurt als freelancer, voor 'bruiloften en partijen', of - zoals in dit geval - bruiloften en begrafenissen, en lezingen houdt, gemeenteavonden verzorgt her en der in het land, en af en toe wat preekbeurten invult? Hoe wordt dat gezien? Naar aanleiding van de informatie op de site van de Belastingdienst zou ik zeggen dat de activiteiten inderdaad gezien worden als collectieve belangenbehartiging omdat het een religieuze dienst betreft. Maar is dat ook zo?
fisbel
9 jaar geleden
Ik doe voor 2 predikanten aangifte inkomstenbelasting. Maar die waren in de fase van prepensioen c.q. pensionering. De predikant met prepensioen had een parttime baan in een PKN-gemeente. Over het inkomen werd geen belasting ingehouden. Dus een forse aanslag achteraf, evenals een ZVW-aanslag. Het inkomen werd opgenomen bij: overige inkomsten. Kosten kunnen daar in mindering worden gebracht. Hij was dus pseudo-ondernemer / resultaatgenieter. De predikant / vragensteller hier, die in begrafenissen en trouwerijen een aandeel heeft, losse preekbeurten verzorgt enzovoort kán ondernemer zijn en daarmee BTW-plichtig. Een eenmanszaak hebben en daardoor ondernemer zijn is wel erg kort door de bocht gesteld. Veel Zzp'ers zijn immers ook geen ondernemers, maar resultaatgenieters. (pseudo-ondernemer) Als de (bij)verdiensten voldoende hoog zijn en aan het urencriterium e.d. wordt voldaan, kan de predikant voor ondernemer opteren. Soms worden er (veel) boeken van zijn hand verkocht, dat scheelt ook weer. Wellicht zal een prediker die NIET verbonden is aan een gemeente, in combinatie met andere werkzaamheden, voor diverse gemeenten (s)preekt en zelf ondernemersrisico loopt, fiscaal wél te vergelijken zijn met een huisarts of een fysiotherapeut. En dus ondernemer zijn. Ondernemerschap heeft natuurlijk veel voordelen (belastingkortingen) maar als bijvoorbeeld de urennorm niet wordt gehaald (1225 uur minimaal op jaarbasis) zal de Belastingdienst de predikant niet willen zien als ondernemer. Een aardig artikel over de predikant als ondernemer werd geschreven door Wilbert van Vliet van PWC belastingadviseurs. Lees:
http://www.digibron.nl/search/detail/012dc4e714eb1d5413339dd9/predikant-is-geen-ondernemer Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/voorwaarden_urencriterium

Antwoorden (3)

Om je dat te mogen noemen moet je dus een studie hebben gedaan.
Het woord dominee (afgekort ds., of da. voor een vrouwelijke dominee) is een aanspreektitel voor een predikant, zoals professor dat is bij een hoogleraar. Het woord is een verbastering van de vocatief domine van het Latijnse dominus dat heer betekent. Voor de aanduiding van het ambt wordt echter altijd het woord 'predikant' gebruikt.
ronron1212
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik. Sorry voor de onduidelijkheid. Hij heeft een studie theologie gedaan, heeft in meerdere gemeentes gestaan als predikant en is nu als het ware 'freelance' verder gegaan. Hij vervangt dominees in bepaalde gemeentes die vacant zijn. Doet er eigenlijk allemaal niet toe, want waar ik (en vooral hij) benieuwd naar is: is het vrijgesteld van btw? Geldt dit als collectieve belangenbehartiging? Bedankt alvast!
ronron1212
9 jaar geleden
Geen btw
fisbel
9 jaar geleden
@ronron12112:
Wat een googel-wijsheid. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Predikant Beantwoording van de vraag??
ronron1212
9 jaar geleden
Het is altijd wat of je nu met kennis of alleen een link gebruikt het is nooit goed. Altijd krijg je opmerkingen.
fisbel
9 jaar geleden
ronron12:
Googelwijsheid is prima. Wikipedia gebruik ik ook vaak. Maar het antwoord moet wel een antwoord zijn op de vraag.
Opleiding is universiteit. Voor uitoefenen dominee als beroep ben je verbonden aan een kerk. Dus leidt je een trouwerij of begrafenis/crematie dan ben je dominee van een kerk. gemeente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een belangrijk kenmerk voor ondernemerschap is dat men dit bedrijf zelfstandig moet uitoefenen. Men moet bij de belastingdienst als ondernemer bekend zijn. En er moet een inschrijving zijn bij de Kamer van Koophandel. Als men met handen en voeten aan een ander gebonden is (de Kerk) en dus naar buiten toe niet als verantwoordelijke optreedt, kan er van ondernemerschap geen sprake zijn.

Zo is door de rechter al eens beslist dat een predikant van de Nederlandse Hervormde Kerk niet voldoende zelfstandig is om ondernemer te zijn. Een verhelderend artikel over o.a. predikant en ondernemerschap is te vinden in onderstaand artikel.

De BTW wordt niet van iedereen die inkomen geniet geheven, maar uitsluitend van degenen die een bedrijf uitoefenen. Deze worden in de wet ondernemer genoemd.
Als ondernemer geniet men verschillende belastingkortingen, maar om als ondernemer te worden erkend door de Belastingdienst worden er eisen gesteld. Zie de tweede link.

De eerste link geeft een verhelderend betoog over wel of niet BTW-plichtig voor bepaalde inkomsten. BTW: Er moet sprake zijn van regelmatige inkomsten, verschillende opdrachtgevers. De opdrachten mogen niet incidenteel zijn. Men moet als ondernemer erkend zijn.

Lees verder ook mijn reactie op uw vraag.
fisbel
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Is dominee een vrijgesteld beroep dit is de vraag.
Nee dus want niet iedereen mag zich dus zo noemen.