wanneer is een onderneming een rechtspersoon?

Waarom zijn NV en bv nou een rechtspersoon en een VOF en eenmanszaak niet?

Toegevoegd na 3 minuten:
En waarom zijn verenigingen en stichtingen ook rechtspersonen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aansprakelijkheid
tinus1969
9 jaar geleden
Plat gezegd: omdat dat in de wet staat. De wet geeft de mogelijkheid om zogenaamde 'rechtspersonen' te creëren: Dat zijn (onder andere): BV, NV, Stichtingen en (bepaalde) Verenigingen. Vziw heb je een notaris nodig om een rechtspersoon te creëren (niet alle verenigingen hebben 'rechtspersoonlijkheid'). Een rechtspersoonlijkheid kan bezittingen en hebben en schulden maken; een BV kan bijvoorbeeld eigenaar zijn van een huis met hypotheekschuld; de eigenaar van de BV is dan zelf geen eigenaar van het huis, en ook niet zelf (persoonlijk) aansprakelijk voor de schuld. Een VOF kan geen eigenaar zijn van een huis; dat zijn de mensen die samenwerken in die VOF. De leden van de VOF zijn wel zelf (persoonlijk) aansprakelijk voor de hypotheekschuld van een huis dat via de VOF is gekocht.

Antwoorden (2)

Een vof is een samenwerkingsverband van natuurlijke personen ( = mensen). Zo ook een cv (commanditaire vennootschap). Idem de maatschap. Bij een eenmanszaak is er geen scheiding tussen het bedrijf en prive.

Rechtspersonen zijn geen mensen maar ze kunnen op dezelfde manier deelnemen aan het economisch verkeer. Ze kunnen dus bezittingen hebben en schulden aangaan. Ze kunnen contracten afsluiten, enz. Uiteraard worden rechtspersonen ook geleid door mensen maar die zijn in dienst bij die rechtspersoon.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het bestuur van een vereniging of stichting is niet altijd in dienst van de rechtspersoon maar ze zijn (tenzij in bijzondere omstandigheden) niet met hun privevermogen aansprakelijk. De directie van een bv of nv ook niet. Bij een vof is dat anders. Als schuldeisers hun schuld niet op de vof kunnen verhalen, kunnen ze bij elk van de 'eigenaren' van de vof terecht voor het geheel: hoofdelijke aansprakelijkheid.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar waarom zijn NV of bv nou rechtspersonen?
Computoon
9 jaar geleden
Omdat het geen mensen (ofwel: natuurlijke personen) zijn maar "dingen". "Dingen" die in het rechtsverkeer hetzelfde kunnen en mogen als mensen. Als Jan de Slager een eenmanszaak heeft met de naam Slagerij Bloedworst dan kan Jan de Slager voor Slagerij Bloedworst een contract ondertekenen. Hij is immers een mens. "Appelflap BV" kan niets ondertekenen want een ding kan dat niet. Daarom heeft Appelflap BV een of meer mensen in dienst die namens Jansen BV bijv. brieven mogen ondertekenen. Stel dat de directeur-grootaandeelhouder van Jansen BV Piet de Bakker heet. Die mag de brieven ondertekenen namens Jansen BV. Als je in dienst bent bij een eenmanszaak dan ben je in dienst van de persoon van de eigenaar zelf. Die eigenaar is een mens, een natuurlijk persoon. Stel dat je in dienst bent van Slagerij Bloedworst, dan ben je in dienst van de natuurlijk persoon Jan de Slager zelf. Ben je in dienst bij Appelflap BV dan ben je in dienst van een ding. Dan ben je niet in dienst van de eerder genoemde Piet de Bakker (een natuurlijk persoon) maar van Appelflap BV (de rechtspersoon.) Als Appelflap BV zijn rekeningen niet betaalt, dan kunnen de schuldeisers onder normale omstandigheden alleen een rechtszaak beginnen tegen Appelflap BV. Desnoods gaat Appelflap BV failliet. Ze kunnen echter niet aan het privévermogen komen van directeur-grootaandeelhouder Piet de Bakker om daarop hun geld te gaan verhalen. Ze kunnen alleen aanspraken maken op alles wat van de BV is, van het 'ding' dus. Als Slagerij Bloedworst zijn rekeningen niet betaalt, wordt het anders. Dan beginnen de schuldeisers in feite een rechtszaak tegen Jan de Slager zelf (de mens dus, de natuurlijk persoon). Als Jan de Slager failliet gaat, dan gaat hij failliet met alles erop en eraan: zijn bedrijf en zijn privé.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine correctie:
Een VOF is niet noodzakelijk een samenwerkingsverband van natuurlijke personen. Een BV kan ook een van de vennoten zijn (voorbeeld).
Computoon
9 jaar geleden
Dat een VOF kan worden ingebracht in een BV is me bekend. Het omgekeerde (een BV met VOF's als vennoot, ofwel een niet-rechtspersoon die bestaat uit rechtspersonen) lijkt me onmogelijk. Bij een VOF hoort namelijk de hoofdelijke aansprakelijkheid van de vennoten en hoe is die dan te realiseren? Ik zie graag een link naar een (betrouwbare) site waarin die constructie wordt beschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel degelijk mogelijk Toon. Ik heb hier al verschillende keren mee te maken gehad en ben ooit in loondienst geweest van een VOF waarvan een der vennoten een BV was. http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/formulieren/inschrijven-onderneming-vof-of-cv/ Even doorscrollen naar uitzondering 1 waar je kan lezen dat ook een BV vennot kan zijn. Zo leer je nog eens wat (ik wist het ook niet toen ik er voor het eerst mee te maken kreeg).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie dat je bij formulier 10 van de kvk ook een rechtspersoon kan opgeven als vennoot van je VOF.
http://www.kvk.nl/download/Formulier-10-inschrijving-vennoot_tcm109-365597.pdf
Computoon
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, weer wat geleerd :-) Gezien de hoofdelijke aansprakelijkheid (als het fout loopt) zou ik nooit een VOF willen vormen; je moet erg veel vertrouwen hebben in je collega-vennoten. Zij ook in jou, uiteraard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, ik heb met mijn compagnon bewust gekozen voor een BV. Tegenwoordig makkelijk op te richten en je beschermd je dierbaarste bezit mocht het ooit onverhoopt fout lopen buiten je eigen schuld om. Je betaald wat meer belasting maar daarmee kunnen wij leven. 'Vroeger' was de kapitaalseis nog een barriere evenals de goedkeuring van Justitie, tegenwoordig is het allemaal erg makkelijk geworden om een BV te starten.
Nou heel kort door de bocht ( simpel ) een een mans zaak een vof dat zijn ondernemingen die van uit natuurlijke personen worden gedreven . Dus van uit jan en piet . Ze kunnen ook personeel hebben maar ze runnen de zaak op eigen naam ( dus persoonlijk aansprakelijk . De zaak kan dus toch een fantasie naam hebben als toko testibami of ? Een bv of Nv is een niet natuurlijk rechtspersoon zoals dat zo heet . De aandelen van een bv kunnen wel weer in eigendom zijn van een of meerdere natuurlijke personen maar kunnen ook weer in een andere bv ( een holding ) zijn ondergebracht . Een bv mag via een directeur zelfstandig handelen dus een huur afsluiten of ? Dan heeft de bv getekend en niet zeg de directeur :):) je hebt directeuren die ook bijna alle aandelen hebben dat zijn DGA's en je hebt aangestelde directeuren .. Een Nv is eigenlijk het zelfde alleen zijn daar de aandelen voor een ieder te koop op de beurs . De bv d'r aandelen niet.