Mag ik een prive-bankrekening (apart) gebruiken voor zakelijke inkomsten (ZZP)?

Hallo,

Ik heb een eenmanszaak met een aantal transacties per jaar (max 40 bijschrijvingen per jaar) en ong 10 afschrijvingen.

Ik heb nu een zakelijke ING rekening. Het is te duur om deze rekening aan te houden want er zijn niet veel transacties/opbrengsten.

Ik wil mijn prive betalingen wel gescheiden blijven houden van mijn zakelijke inkomsten.

Kan ik daarom gewoon een extra betaalrekening openen (naast mijn prive-betaalrekening) en daar de zakelijke inkomsten op binnen laten komen?

Zolang ik ervoor zorg dat alle zakelijke inkomsten op die rekening binnenkomen, en prive gewoon op mijn prive-betaalrekening, is het dan allemaal in orde?

Voor de Kvk en voor de belastingdienst en voor de bank?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het belangrijkste is inderdaad dat je zakelijke en prive geldstromen gescheiden blijven. Dat zou als ZZPer inderdaad ook kunnen met een tweede priverekening maar lees de voorwaarden van de bank goed. Het zou kunnen dat in de algemene voorwaarden staat dat een priverekening niet voor zakelijke transacties gebruikt mag worden.
Kijk eens naar prijzen bij verschillende banken. De Rabo bijvoorbeeld heeft een zakelijke rekening die de eerste twee jaar 3,35 euro per maand kost voor starters (daarna 9,75 euro). De online bank Knab heeft een zakelijke rekening die de eerste 3 maanden gratis is en daarna maar 5 euro per maand kost.