Hoe ga je om met een acountant die zijn onterechte rekening niet wil specificeren / verklaren en dreigt met incasso?

Het gaat om een extra rekening die hij stuurde en waarvoor het ons onduidelijk is waar hij hem op baseert. En hij wil (lees kan) er ook geen specificatie voor maken. Nu wil ik alleen betalen als ik weet waarvoor (niet meer dan logisch) en die informatie krijg ik niet los, omdat er dus ook echt geen werkzaamheden verricht zijn. Nu krijg ik een incassobureau op m'n dak, waarvoor ik niet bang ben overigens. Maar ik vind dit pure oplichting en intimidatie. Het gaat wel om duizenden Euros, geen peanuts dus.

Toegevoegd na 7 uur:
Morgen zou de specificatie nu toch moeten komen. Na 3 jaar vragen en zeuren en faxen etc. Volgens diegen die ik aan de lijn had was het een nogal onduidelijke lijst met heel veel 10 minuten hier, 30 minuten daar etc. etc. en met heel veel verschillende namen. Lijkt erop dat ze alle niet gedeclareerde uren van alle medewerkers van het kantoor bij mij droppen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Is die persoon wel echt een accountant? Want die hebben binnen hun organisatie (NOvAA of NIvRA) wel mogelijkheden om een klacht neer te leggen. Als deze man niet is aangesloten bij een van deze 2 organisaties is hij geen accountant maar een administratiekantoor (is niet erg; ben ik zelf ook). Eigenaren van administratiekantoren hoeven niet aangesloten te zijn bij vakorganisaties, en kan je dus ook niet bij een klachtencommissie terecht.

Wat je dan kan doen is bij het incassobureau aangeven waarom je de rekening niet wil betalen. Het incassobureau zal dat dan doorgeven aan de "accountant" en wellicht trekt dat die man over de streep om je toch een specificatie te geven. Doet hij dat niet zou ik gewoon wachten tot het zaakje bij de rechter komt. Waarschijnlijk wordt je dan op grond van je verhaal in het gelijk gesteld. Zorg er in ieder geval wel voor dat je minimaal 1 keer een aangetekende brief verstuurt waarbij je vraagt om die informatie. Dan sta je sowiezo sterker in de rechtszaal. Je hebt immers aangegeven dat je bereid bent om te betalen als je weet waarvoor je betaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Accountancy is in Nederland een beschermd beroep.
Je moet ook aangesloten zijn bij een beroepsorganisatie.

Als de rekening niet klopt en de accountant wil niet mee werken, dan zou ik naar de beroepsorganisatie gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze proberen het en vaak laten mensen zich intimideren en betalen omdat ze al die rompslomp niet willen. Ik zou eerst het incassobureau bellen, misschien hebben zij wel een specificatie, ik zou het in elk geval uitleggen. Verder is het aan die accountant om te bewijzen dat hij die dienst geleverd heeft en wel gespecificeerd. Ben je toevallig lid v.d. consumentenbond dan kun je even bellen met de juridische afdeling. Ik zou in elk geval een aangetekende brief naar de accountant sturen dat je het er niet mee eens bent en pas betaalt nadat je weet waarvoor. Als hij niet reageert, sta je altijd sterker als het voor de rechter moet komen.
14 jaar geleden
Je kunt altijd een stel Joegoslaven inhuren, schijnt echt heel goed en efficiënt te werken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou hem duidelijk maken dat jij eerst wilt weten waarvoor jij betaald voordat je eventueel gaat betalen. Ik zou een aangetekende brief opsturen en/of de accountant bellen (en het gesprek opnemen) en je bovenstaande duidelijk maen. Als een deurwaarder langskomt heb je dan in ieder geval bewijs dat je gereageert heb op zijn rekening en kan bij een rechtzitting duidelijk maken waarom je niet hebt betaald. Daarnaast zou ik sowieso even contact opnemen met je advocaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze site kan je vast verder helpen, maar ik zou hoe dan ook niet betalen. Je hebt recht om te weten waar je voor betaald. Raadpleeg je rechtshulp of ga naar een rechtswinkel (eerste consult is gratis), zij kunnen je wel helpen.

Succes en volhouden he?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Accountant#Controle