Wat betekent "Het tegen uitgifte van certificaten op naam verwerven van aandelen?"

Ik heb indirect te maken met een bedrijf dat zich hier mee bezig houdt volgens de Kamer van Koophandel. maar wat betekent dit? Op wiens naam worden aandelen verworven? En wat zijn "certificaten"? Ook een soort aandelen? Maar van wie dan?

9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een prima Antwoord ! IHave

Het beste antwoord

Door certificering van aandelen kan men het stemrecht en het economische eigendom van de aandelen te scheiden. De aandelen worden uitgegeven aan en verworven door een stichting administratiekantoor (in afkorting ook wel STAK genoemd), die op haar beurt voor elk door haar beheerd aandeel een certificaat van aandeel uitgeeft aan investeerders.

Als je zo'n certificaat hebt is dat financieel gezien vergelijkbaar met een aandeel, maar het stemrecht dat bij aandelen (je bent tenslotte voor een deel eigenaar) heb je niet, dat blijft dan in zo'n stichting zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Welk voordeel hebben de individuele partijen bij deze regeling? Waarom zou een aandeelhouder/investeerder/eigenaar dit willen, waarom zou een stichting dit willen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het wordt gebruikt als bescherming's constructie tegen vijandige overnames . Of in een situatie dat mensen wel zeg investeren maR geen stem recht krijgen . I Have heeft een prachtig antwoord gegeven . Dat gewoon goed doorlezen en op je in laten werken wat je met zo'n constructie kan . Ja het is meer voer voor de zuid AS advocaat .
Poet
9 jaar geleden
Helder!