Wie weet hoe het zit met huurcontracten van een bedrijfsruimte?

1. Je een huurcontract hebt dat nog enkele maanden loopt maar je wilt weg omdat je een ander en véél beter pand kan huren.
2. De huidige verhuurder heeft zijn opstallen slecht onderhouden en de dakplaten van andere gebouwen waaien op jouw eigendommen en de eigendommen van je klanten.
3. De eigenaar wil dat je je contract uitdient en is dus niet bereid je contract te ontbinden.

Wat is dan wijsheid? Iemand verstand van zulke zaken of een idee waar ik mijn licht kan opsteken om hem te helpen?

Het betreft hier een (jonge) zzp'er (zoon) met een garagebedrijf die zelf wel zijn pandje heeft opgeknapt en er in heeft geïnvesteerd omdat de eigenaar beloofde oude loodsen te slopen en het bedrijventerrein op te knappen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet niet helemaal of ik helemaal goed begrepen heb, maar ik neem aan dat hij van het contract af wil omdat hij iets beters gevonden heeft en omdat de huidige locatie ongeschikt is voor zijn bedrijf omdat er rondvliegende dakplaten zijn.

Allereerst: tenzij hij afspraken in het contract over opzeggen heeft gemaakt, moet hij het contract uitdienen. Er zijn geen wettelijke opzegmogelijkheden voor bedrijfspanden.

Ten tweede: de wet geeft de mogelijkheid een contract te ontbinden als er een wanprestatie gepleegd wordt. De vraag is of de rondvliegende dakplaten wanprestatie zijn. Dat lijkt me een lastige vraag. Als het gehuurde pand en de buitenruimte in de staat zijn die in het huurcontract beschreven is, dan wordt het lastig. De rondvliegende dakplaten zijn dan weliswaar vervelend, en de 'eigenaar' van die dakplaten moet ook aansprakelijk gesteld worden voor de schade die het veroorzaakt, maar heeft de verhuurder hier ook schuld aan?
In hoeverre valt het toe te rekenen aan het natuurgeweld? En in hoeverre tast het de gebruikswaarde van het bedrijfspand aan? En is die aantasting groot genoeg om het contract te ontbinden?

En ook: als de rondvliegende dakplaten van een andere eigenaar zijn, dan heeft de verhuurder hier per definitie geen schuld aan. Ook al zijn ze dezelfde persoon, als het toe te rekenen valt aan het natuurgeweld is het ook geen wanprestatie.

Met andere woorden: het wordt zeer lastig om juridisch gezien onder het contract uit te komen. Uw zoon is dus aangewezen op welwillendheid van de verhuurder om de overeenkomst eerder op te zeggen. Dat betekent wel dat er ook voor de verhuurder voordeel uit te halen zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor deze heldere uiteenzetting. De reactie van zoonlief toen ik hem uw antwoord doorstuurde: "Hoi, duidelijk verhaal. De loods van de losse dakplaten is ook van de verhuurder en de loods zou gesloopt worden werd ons verteld voor we het pand gingen huren."