Als je veel voorwerk voor een potentiele klant verricht, kun je hier dan een factuur voor sturen?

Het is dus niet zeker of ik deze klus zal krijgen. Inmiddels heb ik ruim 40 uur denkwerk in dit project zitten. (de klant zit wat dit betreft natuurlijk op rozen, want wie is er zo gek te krijgen om onderzoek te doen, zonder financiele tegenpresetaties?) Als ik deze klus krijg zal ik al dit voorwerk ruim terugverdienen. Dat maakt het zo dubbel.... Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als er van tevoren geen vaste prijs is afgesproken, dan verwerk je jou denkwerk gewoon in de faktuur die je hem later toestuurd.
Is er al wel een vaste prijs afgesproken, dan zou ik het denkwerk voor lief nemen, omdat ik denk dat je het belangrijker vind om die potentiele klant binnen te halen.
Ik denk maar zo, dat je van denken geen vieze handen krijgt. En mocht je die klant eenmaal binnen hebben gehaald en de verstandhoudingen zijn goed, kun je altijd je probleem onder de aandacht brengen, als je perse geld wilt hebben voor je denkwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat is de investering die je doet. Wanneer je de klus niet krijgt, kun je natuurlijk nooit een rekening sturen voor al het werk wat je hebt verricht.

Als je de klus wel krijgt, dan kun je het gewoon doorberekenen. Ik weet niet of je een vast bedrag hebt afgesproken of dat je per uur werkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat voorwerk is eigenlijk een kwestie van 'zaaien'.

Als je het goed doet maak je een gerede kans om te oogsten.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je van tevoren hier afspraken over gemaakt?

Het is n.l. heel normaal om deel facturen te sturen. Heb je geen afspraken en stuurt nu wel een factuur, dan kan je de klus verder wel vergeten.

Soms moet je inderdaad investeren. Gaat de klus niet door, dan zou ik het wel over hebben. Vertellen dat je er zoveel uur werk in hebt en dat daar wel een vergoeding tegenover staat.

Stel dat hij met het door jou gedane voorwerk naar een andere opdrachtgever gaat... Daarom zou een factuurtje wel op zijn plaats zijn. Maar heel makkelijk gaat dat niet meer tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is lastig. Indien je daar van te voren geen afspraken over hebt gemaakt dan kan je achteraf niet met een rekening komen wanneer de klant niet voor jou kiest.
Hoe lullig dit ook is maar dit valt onder de noemer "ondernemersrisico".

En als de klant wel voor jou kiest dan heb je het goed gedaan en kan je het alsnog in de prijs doorberekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALs je niet van tevoren hebt afgesproken dat jouw voorwerk geld kost, is dat helaas pindakaas. Omdat het voorwerk wellicht wat tegenzit, kun je nu niet ineens eenzijdig een factuur sturen.

Een volgende keer kun je wel een bedrag rekenen en dat bij opdracht verrekenen, maar hou wel rekening met wat in jouw branche gebruikelijk is.
14 jaar geleden
Als er niets over is afgesproken is het antwoord gewoon nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee helaas kan dat niet... Dat is het risico van eigen baas zijn, van een eigen onderneming... Maar als je goed bent en het klopt en je maakt precies wat de klant wil, dan is de kans heel groot dat je die opdracht krijgt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!

Belangrijk is dat je duidelijke afspraken maakt met je potentiële klant.

Als je heel wat voorwerk gaat verrichten, maak dan een inschatting en spreek af met de potentiële klant dat je dit mag aanrekenen. Als de opdracht doorgaat, verbind je je ertoe om het aangerekende bedrag in mindering te brengen op de opdracht.

Op die manier zal hij eerder geneigd zijn om de klus aan jou toe te wijzen.