Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor een kleineondernemersregeling? Ik verdien namelijk niet heel veel denk aan max 700euro per jaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Je komt in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling of KOR als het positieve (aan de belastingdienst te betalen) saldo van af te dragen en te ontvangen BTW in een heel jaar lager is dan € 1.883,-. Je hoeft dan minder BTW af te dragen

Is het positieve saldo van van af te dragen en te ontvangen BTW in een heel jaar lager dan € 1.345,-, dan hoef je de BTW zelfs helemaal niet af te dragen

Bij een omzet ex btw van € 700,- per jaar is de af te dragen BTW max € 147,-. In principe kan je dan de KOR toepassen, en hoef je geen BTW af te dragen.....

... MAAR je past de KOR alleen toe als jouw terug te vorderen BTW lager is dan € 147.- Heb jij immers zakelijk geïnvesteerd in bijvoorbeeld een computer, website of maak je zakelijke kosten voor oa internet of telefonie, dan is de kans groot dat jouw te ontvangen BTW hoger is dan de te betalen BTW. In dat geval pas je dus de KOR niet toe, maar ontvang je - na BTW aangifte het jouw toekomende saldo (te ontvangen BTW - af te dragen BTW ) terug

Voor nadere informatie zie de toelichting KOR van de belastingdienst (zie bron)