Stel je hebt een internetidee, maar wilt het niet zelf programmeren en zoekt een programmeur. Wat is dan een eerlijke winstverdeling?

Er vanuit gaande dat er winst zal zijn, natuurlijk.
En voor zover het bij die twee personen blijft.
Dus de bedenker zit verder op zijn krent (of zoekt klanten) en de programmeur doet het werk.

Omdat het niet zeker is dat het iets wordt met het idee, wordt de programmeur niet betaald als er geen winsten worden gehaald. (Dus geen loondienst.)

51/49?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou je hem niet huren als het nodig is? Stel je wil een site. je laat hem die site bouwen en betaalt hem daarvoor. Moet er verandering komen? Dan huur je hem nog een keertje in. Zo betaal je hem alleen voor waar hij nodig voor is, niet voor de winst. Weet hij veel? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het idee van geen loon als er geen winst is is een beetje vreemd. Iemand werkt om iemand anders' idee te realiseren maar krijgt niet betaald als het een slecht idee blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roland:
Er is een groot verschil met iemand inhuren per uur c.q. voor een vast bedrag, vergeleken met beiden de winst verdelen.
In het laatste geval kunnen de winsten vele vele malen hoger zijn voor de programmeur (als het inderdaad een goed idee blijkt).
Het blijft natuurlijk een gok.
Ivana
12 jaar geleden
Je kunt iedere programmeur per uur betalen. Dan hou je zelf de winst als het iets wordt. Je moet als echte ondernemer ook het risico willen dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen ondernemer. Ik ben een ideeën-persoon! :)
Ivana
12 jaar geleden
Een ideeën-persoon ofwel een creatieveling kan alleen geld maken van zijn eigen ideeën wanneer hij ook ondernemer is. Of je moet je idee verkopen en het door degene die het koopt laten uitwerken, zodat de winst daarheen gaat. Mogelijk kan je ook een percentage claimen. Het is echt niet zo simpel als jij doet voorkomen.
Breng bij John de Mol een steengoed idee binnen voor een format, misschien brengt dat wat op.

Antwoorden (3)

60/40 voor de programmeur eigenlijk vind ik wel redelijk .
Omdat de programmeur het meeste doet en zonder hem zou jij helemaal geen omzet maken.
Dus is 60/40 nog bescheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Ja, maar zonder idee zou de programmeur ook geen winst maken. Het is een beetje arbitrair.
N.B. ik ben programmeur. Idee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit op die manier doen. Als je gelooft in je idee moet je gewoon zorgen dat je ergens geld vandaan haalt om het te laten bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja ik zou voor 50/50 gaan dan dat is wel zo eerlijk voor beide partijen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie:
Sowieso moet ik eerst onderzoek plegen, of het niet al bestaat :). (En bijv. nog klein is, of zelfs alweer 'dood'.)
als je zeker weet dat het een goed idee is.
zou ik een bescheiden vaste prijs afspreken met de programmeur.
en om hem te stimuleren een flinke bonus als het programma goed aanslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is moeilijk, want ik heb pas voldoende geld om een programmeur te betalen als het idee werkelijk aanslaat. Ik denk dat de programmeur er zo een paar maanden mee bezig zou zijn, als ie verder geen andere baan daarnaast heeft. En voordat het een beetje gegroeid is tot iets redelijks, ben je zo een jaar verder.
Ivana
12 jaar geleden
Zo is meneer Philips ook begonnen, met niets. Eerst een paar jaar droog brood eten. Je kan je idee bij een bank neerleggen en vragen of ze er brood inzien om je kapitaal te verstrekken. Zowel voor jou als voor de bank een risico, maar dat is ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang voor zulk financieel risico. Als het mis gaat, ben je failliet!
Programmeur in huren en betalen per gecode gedeelte.
Dan heb je niks te doen met verdelingen, dus heb je alleen de onkosten voor het coden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Programmeur in huren en betalen per gecode gedeelte."
Dat gaat niet, want ik heb pas voldoende geld om een programmeur te betalen als het idee werkelijk aanslaat.
Het blijft dus een gok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat jouw ideen zijn (ook niet slim om die hier te posten) maar in India kun je veel goedkoper laten coden dan hier in Europa mits je weet wat je wilt hebben.
Je zou bijvoorbeeld een lening via het ROZ kunnen regelen en daar de betaling mee verrichten. Let wel, als je gaat splitten zoals je van plan bent heb je natuurlijk wel enige risico's.
Je bent compleet afhankelijk van de coder, wil de coder op een gegeven moment kwaad doen dan heb je een probleem van hier tot ginder.
De coder kan ook backdoors inbouwen en zo doende nadien toegang krijgen tot jouw systeem, ook al heb je diegene niet meer voor je aan het werk. (het laten coden van separate modules door coders die je zelf niet kent is een veel veiligere optie)
Mocht de website succes vol worden, dan zul je de coder altijd dat percentage moeten betalen, dus als je bijvoorbeeld ander 5000 kwijt zou zijn voor het hele pakket, kan dit in de loop der jaren (mits succesvol) oplopen tot tienduizenden/honderdduizenden euro's.
Ook heb je natuurlijk kans dat de coder met jouw ideeen aan de haal gaat en zelf gaat beginnen. Wederom heb je met separate gecode modules hier niet dat probleem. Ik zou, als ik jou was, dit nog eens heel goed gaan overdenken voor dat je ergens mee begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk! :)