Mag ik de klant zijn website blokkeren als hij niet betaald?

Klant heeft door mij een website laten maken. de rechten op dit design behoren aan mij toe en zullen volgens afspraak worden overgedragen bij volledige betaling.

Klant weigert nu te betalen en weigert elke manier van communicatie.

De website staat op zijn eigen webhosting, maar ik heb uiteraard administrator rechten welke mij toegang verlenen tot de website. Deze site zou ik nu kunnen uitschakelen (informatie pagina dat eraan word gewerkt / suspend of wat dan ook) Maar de vraag is mag ik dit opschortingsrecht toepassen aangezien klant de webhosting niet via mij heeft gedaan.

Ik heb volgens mij nog wel het eigendomsrecht van de site, maar ik ben geen eigenaar van de virtuele locatie waar deze website zich bevind.

Graag hoor ik wat u hiervan denkt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
ik zou gewoon de hoofdpagina weghalen en vervangen door "deze klant betaald zijn rekeningen niet"
moet je zien hoe snel ze ineens weer reageren.
als je al zo vaak contact hebt geprobeerd op te nemen zou ik dat gewoon doen hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, ja maar helaas moet ik wel met de wet rekening houden. als hij vervolgens naar de rechter stapt en daar zijn gelijk haalt (geen idee of dat kan) dan ben ik de sjaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag me af of je er iets mee opschiet als je de website blokkeert. De klant kan met de host afspreken om jouw als administrator te blokkeren en met een andere websitebouwer in zee te gaan. Dit heb ik zelf meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja toegang blokkeren kan hij wel doen, maar wettelijk zijn de rechten van de website nog van mij. Dan zou hij door een ander een hele nieuwe site moeten laten bouwen. En hij heeft reeds 40% voor deze betaald. Denk niet dat hij daar op zit te wachten. Maar als hij dat wil ook prima, ik wacht nu al bijna 3 maanden dat gaat me gewoon te ver. incassobureau is de volgende stap maar had het liever zelf opgelost.
gvrox
9 jaar geleden
Misschien kun je de resolutie van de website scalen naar 40% , dan blokkeer je niets :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je al eerder contact opgenomen hebt met de persoon waarvoor je de website gemaakt hebt over deze kwestie is een incassobureau een hele logische stap op het moment dat niet aan de betaling binnen de overeengestemde tijd wordt voldaan. Je moet maar denken dat het een verlies is voor je klant en niet voor jou want jij moet betaald worden of je klant het nou leuk vind of niet.
Jammer als je zo een klant verliest maar je kan dit probleem niet zomaar laten lopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de site laten staan maar de inhoud op inactief gezet. Dus nu staat er onder de header en tussen de footer Content Geblokkeerd. Dat kan natuurlijk ook een foutje zijn tijdens het onderhoud aan MIJN website.

Antwoorden (2)

Ten eerste wil ik kwijt dat ook mondelinge afspraken bindend zijn maar dat een contract tekenen altijd verstandig is omdat je hiermee altijd bewijs hebt voor je afspraak. Een contract is bindend op het moment dat je overeenstemming hebt bereikt en als beide partijen hebben toegestemd met voorwaarden.

- (hier meer over de rechtsgeldigheid van overeenkomsten en contracten:
In beginsel kan worden gezegd dat een overeenkomst rechtsgeldig is wanneer er een aanbod is geweest en dat aanbod is aanvaard. Daarnaast moeten beide partijen tot doel hebben gehad dat ze hun gedeelte van de overeenkomst (een aanbod of een aanvaarding) hebben gewild én dat zo naar buiten hebben gebracht.
http://www.wetrecht.nl/een-rechtsgeldige-overeenkomst/ ) -

De locatie waar deze website staat kan je natuurlijk niet van je klant afnemen of blokkeren want deze is van hem en heeft hij voor betaald, maar je kunt hem wel toegang weigeren tot de website.

Als er een contract getekend is waarin staat de de eigendomsrechten van de website aan jou toebehoren tot de klant heeft betaald mag jij de website blokkeren als hij niet betaald.
Een contract werkt op de manier dat als er getekend is voor een bepaalde dienst dat deze pas verleend kan worden als er aan alle besloten en vastgezette zaken is voldaan. Als hij niet betaald aan jou voor de geleverde diensten is dit contractbreuk en hoef jij in de website niet op te leveren voor hem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw reactie, ik heb klant geen contract laten tekenen. Alles is via de email gegaan waar hij ook nadrukkelijk akkoord is gegaan. De website is feitelijk 60 dagen geleden al opgeleverd. Ik heb nog altijd toegang omdat hij me afgelopen 60 dagen nog van alles heeft laten doen. (en ik vanwege de betaling het administrator account nog niet heb opgeleverd) 14 dagen geleden ging klant akkoord met een betalingsregeling waarna ik niks meer heb vernomen nog een 2e betaling heb mogen ontvangen (er is al wel 40% betaald met als referentie zelfs deelbetaling, waarbij ik dan toch mag aannemen dat klant akkoord is met de opdracht en levering) zoals we dat hadden afgesproken. Ik heb bij de betalingsregeling ook nadrukkelijk laten weten dat ik de website zal blokkeren wanneer een betaling zou uitblijven. En ik heb een aangetekende brief verzonden waarin ik verzoek tot betalen. Naar mijn idee heb ik alles gedaan wat ik kan doen, en kan ik op dit moment met de site doen wat ik wil (zolang ik hem maar niet verwijder) Ik neem aan dat ik niks op zijn webhosting mag verwijderen zonder zijn toestemming. Maar ik mag wel (mijn) website in onderhoud modus zetten lijkt me. Is het verstandig dit eerst juridisch goed te laten nakijken, of is het in onderhoud modus zetten vrijwel zonder risico. Ik zit namelijk niet te wachten op een zaak waarbij meneer de rechter mij verwijt dat ik de site moedwillig heb gebruikt als chantage middel (zo zie ik dat overigens niet)
Kortgezegd: nee je mag de website niet aanpassen of offline halen. Je hebt van de klant de gegevens gekregen met een specifiek doel. Wanneer je deze rechten misbruikt ben je zelf strafbaar.

Als je per mail bevestiging hebt van een opdracht (en van de prijzen). Dan kun je wel een incassobureau inzetten om de openstaande rekening bij deze klant te incasseren. De kosten hiervoor dient de klant te betalen (hiervoor dien je deze klant wel van te voren te waarschuwen; wanneer openstaand bedrag (minimaal 2weken in de toekomst) is overgemaakt zullen we deze rekening uit handen geven, de daaruit voortkomende kosten zullen voor uw rekening zijn.

Wanneer de klant ook aan het incassobureau niet betaald kan via een rechter de rekening en alle kosten hiervoor worden verhaald. Mocht de klant dan jg. Steeds niet betalen kan een gerechtsdeurwaarder loonbeslag leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank, duidelijk! Alleen ik log niet in op klant zijn webhosting. Ik log in op de backend van deze site. Een backend die ik zelf heb ontwikkeld. Ik meen dat dit dan toch wel anders zit