Wat zijn de voor- en nadelen van een stichting?

Wat zijn de voor- en nadelen hiervan? En weet iemand misschien hoe het zit met de continuïteit van een stichting?

Toegevoegd na 1 uur:
Voordelen t.o.v. vereniging ook welkom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor - en nadelen: dat is afhankelijk van het doel wat je beoogt.
De continuïteit van een stichting: in principe blijft een stichting bestaan totdat het stichtingsbestuur de stichting opheft (bijvoorbeeld na het bereiken van het gestelde doel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor- en nadelen ten opzichte van wat?

Het beste antwoord

Continuiteit: de bestuursleden van een stichting benoemen zelf hun opvolgers.
Voor- en nadelen: de bestuurders van een stichting mogen zichzelf geen loon toekennen ten laste van een stichting, alleen een onkostenvergoeding.
Bron: Burgerlijk Wetboek Boek 2 Rechtspersonen Titel 6 Stichtingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een stichting kun je alleen of met een paar mensen oprichten. Een stichting kent geen leden. Dus ben je ook geen verantwoording schuldig, aan niemand. Dat is/kan een groot voordeel zijn. Nadeel is dan automatisch dat het ondemocratisch is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als stichting kan je bijvoorbeeld geen btw terugvragen.
Stichtingen worden vaak gebruikt om bijvoorbeeld een commerciële activiteit los te koppelen van een bedrijf die niets met ondernemerschap te maken wil hebben.
Ik heb zoiets meegemaakt waarbij iemand een bedrijf had, mensen inhuurt die voor hem bepaalde zaken (diensten) moesten voeren. Zij wilden direct contact met klanten hebben maar niets te maken hebben met het verzenden en innen van facturen, omzetbelasting etc.
Dit deed hij dus voor ze en maakte geld over naar de stichting. De personen kregen daar vast loon uit uitgekeerd op basis van gedeclareerde uren. De stichting betaald dus alleen de 'onkosten' en de personen staan net bij hem op de loonlijst.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Ook een stichting is bij dienstverlening btw plichtig dus wat jij vertel is gewoon fraude en oplichting.
ronaldP
11 jaar geleden
gaat om btw teruggave en niet om inkomstbelasting etc. Een stichting mag geen winstoogmerk hebben. Doet zijn dat wel, is het in ogen van de belasting een onderneming en vervalt dit dus... da's wat anders. Waar zit hem volgens jouw het oplichtings/fraude aspect dan in? Iedereen betaald gewoon belasting, er is alleen geen sprake van mensen op een loonlijst omdat ze betaald worden vanuit een stichting.
ronron1212
11 jaar geleden
Eeen stichting kan wel degelijk btw terug vragen als ze btw plichtig is. Als ze dat niet is betaald ze net als ons de btw in het te betalen bedrag. Dus wat jij verteld is gewoon onzin. Een stichting kan wel degelijk winst maken.
ronaldP
11 jaar geleden
laat me het nuanceren... wanneer een stichting NIET gezien wordt als een onderneming... hoeft er geen belasting worden afgedragen en kan er derhalve geen terugvordering worden gedaan.
Begin je (ik noem even wat) een fanclub zonder winstoogmerk, dan kan er voor gekozen worden van deze regeling gebruik te maken. Alles wat je koopt (je betaald daarover ALTIJD de BTW), geef je als het ware terug aan je leden... een magazine, een t-shirt, whatever.
Over het lidmaatschap mag je dan geen BTW rekenen. Zodra er een positief resultaat is (ik meen rond de 17000 Euro op jaarbasis) maak je winst en staat de belastingdienst op de stoep. Blijf je eronder, kan je vrijstelling krijgen. Dit is 1 van de voor/nadelen van een stichting. Dit was dus ter illustratie en heeft dus niets met onzin of oplichting te maken maar me het kiezen van een educatieve casus. Nu ben ik al een tijdje uit de stichtingen dus het KAN zijn dat er in de laatste pakweg 7 jaar 1 en ander is aangescherpt...