Mag ik als onderwijsassistente bijles geven aan kinderen van de basisschool? Moet ik me hiervoor inschrijven bij KvK?

Ik werk nu 5 jaar als onderwijsassistente op een basisschool. Door de bezuinigingen ben ik minder gaan werken. Ik zou graag deze uurtjes opvullen door wat bijles of huiswerkbegeleiding te geven aan kinderen. Ik vraag me af of ik dit mag of heb ik hier misschien een extra opleiding voor nodig heb. Valt dit ook onder een eigen bedrijfje of mag ik dit ook doen zonder in te schrijven bij KvK?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

"Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister.

Volgens de wet heeft u een onderneming als u zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming."
"Vrije beroepsbeoefenaren moeten zich sinds 1 juli 2008 ook inschrijven in het Handelsregister als zij voldoen aan de criteria voor een onderneming."
Als jij diensten levert (onderwijs geven is een dienst), tegen vergoeding, en ‘regelmatig deelneemt aan het economisch verkeer’ (niet op incidentele basis dus), meer dan één opdrachtgever hebt en het werk naar eigen inzicht kunt uitvoeren: dan heb je een onderneming en moet je je inschrijven bij de KvK.

"Soms geven de criteria niet genoeg duidelijkheid. Dan telt ook de tijd die u in uw bedrijf steekt mee. Gemiddeld moet dat meer dan 15 uur per week zijn."

Ik zou, gezien het voorgaande zeggen: als het bijles geven echt het karakter begint te krijgen van een beroep ('een bijlesonderneming'), dan inschrijven. Anders niet. Overigens moeten de bijverdiensten altijd worden opgegeven aan de belastingdienst, dat staat hier los van. Houd hiermee rekening bij het bepalen van het 'uurtarief'.

En mag je bijles geven? Ja, er zijn ook genoeg studenten die dat doen en die hebben niet eens een onderwijsbevoegdheid. De regel dat jij alleen onder verantwoordelijheid van een bevoegde leerkracht mag werken, geldt binnen het basisonderwijs zelf, dus als je als onderwijsassistente werkzaam bent op school.
Computoon