Wat is het startkapitaal om een onderneming te beginnen?

Ik wil later een eigen bedrijf beginnen, maar ik weet niet hoe het zit met het startkapitaal. Bijvoorbeeld hoeveel zou het kosten om een restaurant te beginnen, hotel of pandjeshuis. Weten jullie wel hoeveel het zou kosten of een site waar ik op kan lezen hoeveel het is voor verschillende soorten bedrijven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Poet
10 jaar geleden
Je moet gewoon berekenen hoeveel geld je nodig hebt om te kunnen beginnen. Daarvoor moet je je oriënteren, rondvragen en keuzes maken. Bijvoorbeeld: ga je huren of ga je een pand kopen? Als je gaat kopen, hoeveel eigen geld moet je dan inbrengen van de bank?Je moet een ondernemingsplan maken. Zie hier:
www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/een-ondernemingsplan-maken/
Antoni
10 jaar geleden
Poet, helemaal juist! De hoogte van het benodigde startkapitaal is (vrijwel) helemaal afhankelijk van de keuzes en de wensen van de startende ondernemer. Hij kan met vrijwel niets beginnen of met een enorm kapitaal en alles daartussenin, afhankelijk van zijn wensen en mogelijkheden.
Poet
10 jaar geleden
Ga je nog een opleiding doen? Als je iets doet dat op ondernemen gericht is leer je hier vanzelf over. Bijvoorbeeld hogere hotelschool, HEAO, etc.

Antwoorden (1)

Om een bedrijf te beginnen heb je soms geen geld nodig. Denk aan tekstschrijvers, die hebben vaak al een computer staan, zelf ben ik fotograaf en dan komt er een investering voor een camera en lenzen plus een goed bewerkingsprogramma, en dan is dat nog maar het begin. Voor een Hotel, Restaurant of Snackbar moet je naast de maandelijkse huur van het pand meestal een 'Goodwil', betalen. En de overname van de inventaris zit daar soms bij, maar kijk uit met die Goodwil want daar worden veelal ook de (voormalige) klanten bij gerekend. En als de zaak die je overneemt, wat dat ook is en in welke sector dan ook, de laatste tijd niet lekker liep, hebben de (papieren) klanten al een andere weg gevonden. Zo ook als ze wisten dat de zaak zou verdwijnen. Laat je daarom goed voorlichten, en neem een financieel adviseur in de arm. Dat kost wat geld, maar kan een heleboel ellende voorkomen.