dochter is thuis wil zaak huren als ze de huur niet kan betalen kan de schuldeiser of deurwaarder mij verplichten te betalen omdat ze thuis woont?

kan de deurwaarder mij verantwoordelijk houden als dochter de huur van haar zaak niet meer kan betalen,kan deurwaarder mijn spullen innemen of beslag leggen op mijn rekening omdat ze op het zelfde adres woont als ik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

Ik heb zelf in de schulden gezeten, en ik weet 100 % zeker dat een deurwaarder alleen een brief komt afgeven voor een rechtzaak over de schuld.
Ik heb pas na ANDERHALF jaar! Een brief gekregen met nogmaals een oproep voor een betalingsregeling, en als ik daar niet op in ging, dán pas zouden ze mijn inboedel mee nemen.
Maar niet te gerust zijn nu natuurlijk, zo snel mogelijk zorgen dat het betaald word, want met de week komt er op een gegeven moment rente over heen!

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
En nee trouwens, dat kunnen ze niet doen, op jou spullen of op jou rekening. Ze is meerderjarig neem ik aan?
Vanaf 18 ben je ook in de schuld helemaal zelf verantwoordelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van een aantal factoren af;is uw dochter bijvoorbeeld minderjarig of meerderjarig,heeft ze bij een notaris iets vast laten leggen,heeft ze een zakenpartner,is ze getrouwd etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof, dat als jij kan aantonen dat ze inwonend is, dus geen medehuurder, de deurwaarder geen spullen mag meenemen, omdat het van jou is, niet van haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad! Dat betekent bonnetjes en bankafschriften bewaren!
Nee, dat kan NIET.
Er kan alleen beslag gelegd worden op haar spullen.

De deurwaarder kan (theoretisch gezien) wel beslag leggen op de spullen van een derde (in dit geval bent u dat). U heeft dan de mogelijkheid om aan te tonen dat deze spullen niet van haar maar van u zijn. Dit kan door middel van bonnetjes, rekeningafschriften, garantiebewijzen etc etc. Of gewoon door simpelweg haar kamer te laten zien. Het is dan duidelijk dat zij slechts INWONEND is en dat zij niet de hoofdbewoner is. Op de spullen die in haar kamer staan kan wel beslag gelegd worden. Daarnaast zijn er altijd een aantal spullen van het beslag uitgesloten. Zoals etenswaren en kleding (tenzij het een uiterst kostbare bontverzameling betref o.i.d.)

Daarnaast lijkt het mij verstandig om de prive situatie van uw dochter te scheiden met haar bedrijf.

Zij moet dus een rechtspersoon oprichten. Hierdoor komt zij prive niet in de problemen.

De zaak schulden kunnen dan alleen aanspraak maken op haar bedrijfsvermogen en niet op haar prive vermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat ze wel of niet thuis woont heeft er niets mee te maken. Als U financieel verantwoordelijk bent voor Uw dochter kunnen zij U verplichten om te betalen. Als U dat niet bent, kunnen ze dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou zonde zijn als jullie het hierop aan laten komen.
Er is namelijk nogal gedoe als je moet bewijzen wat van jou is en van haar als ze komen beslag leggen.

Ik begrijp dat ze dit nog moet gaan regelen, het huren van een zaak. Het is van belang dat ze zeker weet dat ze dit kan betalen en een bedrag achter de hand heeft voor het geval het zakelijk lastig wordt.
Ondernemen is een serieuze zaak en moet je goed over nadenken. Ook het huren van een bedrijfspand is een grote stap (zeker voor een jonge meid).

Lees heel goed de voorwaarden, opzegtermijnen etc. door van de huurovereenkomst en laat je dochter zich juridisch adviseren hierover. Dan weet je zeker wat je vooraf moet regelen en dat jij straks niet de pineut bent van de ondernemingszin van je dochter. Dat zou toch zuur zijn. Ze is blijkbaar volwassen genoeg om een zaak te gaan beginnen en zal dus ook voor de consequenties moeten willen opdraaien als het mis gaat!
Dat is ondernemen!

Laat jezelf ook goed informeren voor het geval het mis gaat als je dochter dat niet doet. Jij bent hier ook bij betrokken doordat ze (nog) in jouw huis woont.
Wat zijn de gevolgen van deze stap voor het zelfstandig gaan wonen van je dochter? Hebben jullie daar al over nagedacht? Hoelang wil je dat ze bij jou blijft wonen?
Hoe gezond is jullie relatie? Etc.
Weet waaraan je begint en leg belangrijke zaken vast als dat noodzakelijk is. De relatie met je dochter is belangrijk genoeg om hier goed voorbereid aan te beginnen.

Succes voor jullie beiden zowel zakelijk als privé!