Waarom zijn de pinkosten voor een Belgische winkelier hoger dan voor een Nederlandse?

In Nederlandse winkels wordt overal gevraagd een betaling met pin te doen. Met slogans als "Klein bedrag, pinnen mag" en "Pinnen? Ja graag" vragen ondernemers consumenten te pinnen, mede omdat pinbetalingen tegenwoordig goedkoper zijn dan betalingen met cash geld. Zo hoeft de winkelier geen kas meer te tellen etc.

In België is dit niet het geval. Vrijwel overal wordt met cash betaald, en winkeliers vragen bij pinbetaling extra kosten. Dit komt denk ik omdat in België de pinkosten voor de ondernemer hoger liggen dan in Nederland.

Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

België loopt op betalingsgebied wel met meer zaken achter. De prehistorische betaalcheque is in België bijv. nog een gangbaar betaalmiddel.

De banken bepalen wat ze vragen voor pintransacties en dat kan dus per land verschillen. De winkelier die zijn portemonnee belangrijker vindt dan zijn veiligheid berekent die kosten apart door (in plaats van ze in zijn product te verwerken) Maar wisselgeld bestellen, de tijd die gemoeid is met geld tellen, telformulieren invullen en het contant geld laten afvoeren door een waardetransportbedrijf kosten ook het een en ander. Meer concurrentie tussen de banken zou ook wel schelen.
Computoon