Ik ben bezig met de inkomstenbelasting aangifte van mijn eenmanszaak. Geef ik het "salaris" wat ik mezelf heb betaald op bij prive-onttrekkingen?

Ik lees net ergens dat je winst-verlies rekening je feitelijke winst is, maar als ik niks invul bij priveonttrekkingen hoef ik ook niks terug te betalen... (Sterker nog, ik krijg geld terug). Of moet ik dan mijn winst-verlies resultaat als prive-onttrekking opgeven? (Dat is meer dan het bedrag wat ik mezelf heb uitbetaald)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Je hebt een eenmanszaak, niet bijvoorbeeld een BV? Dat betekent dat ál het geld van de zaak jouw geld is. Wat er binnenkomt in de zaak, minus de bedrijfskosten, is jouw inkomen.

Of je jezelf nou officieel salaris uitbetaalt of niet. Ook als je het op de zakelijke rekening van je bedrijf laat staan, is het gewoon wat jij verdient hebt voor de inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, zeg ik, als ex-zzp"er
Bij een eenmanszaak is het eigenlijk vrij simpel: je hebt opbrengsten en je hebt kosten. Het verschil daartussen is je winst. De volledige winst wordt beschouwd als je inkomen en daarover wordt de belasting geheven. Priveontrekkingen zijn geen opbrengsten of kosten en vallen daar dan ook buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je winst en verlies rekening is alleen dat gene wat je met je zakelijke activiteiten hebt omgezet en aan kosten hebt betaald. Je onttrekking is dat gene wat je hebt opgenomen en hier over moet je premies betalen en overige lasten. Je salaris is slechts een opname bij de bank hierover is dus nog niets betaald. Winst uit onderneming bestaat dus uit prive onttrekking plus wat er op de winst en verlies rekening ontstaat als winst of verlies. Het uitbetalen van een salaris gaat nooit over je winst en verlies rekening. Of je moet het langs een officieel salarisbureau doen en dan ook de premies en loonbelasting hierover al hebben afgedragen. Maar dat is niet logisch om te doen. Dus jou loon wordt als het goed is geboekt op prive onttrekking en buiten de winst n verliesrekening gehouden.
ronron1212