Is het mogelijk restschuld te splitsen met vennoot?

Het faillissement wordt bijna opgeheven bij gebrek aan baten. Ik had een vof bedrijf met een vennoot. Hij wil zich niet inzetten om de schulden te voldoen. Is het mogelijk de restschuld te splitsen zodat ik na betaling van mijn gedeelte niet meer aansprakelijk ben voor zijn helft? Ik heb een goede baan en hij zit in de bijstand.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, niet voor schulden die de vof is aangegaan. Schuldeisers zullen eerst de vof aanspreken, daarna kunnen alle vennoten hoofdelijk voor de hele schuld worden aangesproken.
Computoon
10 jaar geleden
Nee. In principe zijn jullie beiden voor de volle 100% verantwoordelijk. Dat betekent dat schuldeisers nog steeds gewoon geld kunnen eisen van jou. Het is simpel gezegd, 'niet hun probleem' dat jullie er onderling niet uit komen. Je blijft dus wel 100% verantwoordelijk. En dat is maar goed ook, want anders zou het probleem verplaatst worden naar de schuldeisers (die met zo min mogelijk moeite het geld moeten kunnen krijgen waar ze recht op hebben) en de schuldeisers hebben natuurlijk geen enkele verantwoordelijkheid voor het faillissement.

Gelukkig is het wel zo dat als jij meer dan 50% hebt betaald dat je dat terug kan eisen van je vennoot. Die stuur je gewoon een factuur, gevolgd door een aangetekende brief, nog een, en die kan je voor de rechter dagen als hij weigert dat terug te betalen.

Overigens ontgaat mij even hoe het kan dat hij niet 'wil', want als jullie nog in het faillissement zitten, dan heeft de curator de macht en heeft hij niks te willen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Doordat jij een goede baan hebt en hij in de bijstand zit, zul je in de praktijk 'zijn helft' dus voor moeten schieten totdat hij het jou terug kan betalen.