Wat is een goede verkooptip/techniek om producten aan mijn klanten te verkopen?

Ik heb een pedicuresalon en ik verkoop ook producten om problemen op te lossen of om de voeten lekker te verwennen. Productverkoop is grotendeels de winst voor je bedrijf. Maar toen ik net begon als pedicure zei een van mijn eerste klanten dat ze bij kwam omdat haar vorige pedicure haar opdrong om producten te kopen. Vanaf dat moment ben ik een beetje huiverig dat ik dus mijzelf opdring. Maar ik wil natuurlijk ook verdienen daarvoor ben ik aan het werk.

Wat is een goede tip om 'probleemproducten' te verkopen en om een lekkere créme te verkopen....

Wie weet de juiste tip???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ik kan me de irritatie van die klant over de pedicure die
haar producten zo opdrong, heel goed voorstellen.
Jij zult het dus anders aan moeten pakken.

Het zal bij de pedicure niet anders zijn dan als bij de kapper. Er ontstaat altijd een gesprek. Dat kan gaan over het weer, de televisie, of de vakantie, maar de kans is groot dat het over voeten gaat, en vooral de problemen met voeten. Als je klant b.v. vertelt over jeuk aan de voeten, zou ik alleen melden dat er zulke prima cremes zijn om dat op te lossen, en niet direkt erbij vertellen dat jij ze ook verkoopt. Op die manier is het gewoon een advies, en geen verkooppraatje, en de klant zal zich niet gedwongen voelen dat produkt ook direct te kopen.

De kans lijkt mij redelijk dat zo'n klant meer informatie wil, en vraagt hoe en waar dat te koop is. Op dat moment heb je je product al bijna verkocht.

Ik geloof graag dat de verkoop van die producten grotendeels voor de winst zorgen, maar probeer ook op de lange termijn te denken. Zorg dat klanten tevreden zijn over je werk, dan komen ze graag terug, en ontstaat er vertrouwen. En als het werkelijk goede producten zijn, waar je zelf achterstaat, dan ga je die op deze manier vanzelf meer verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Haak in op wat je ziet tijdens de behandeling en zeg dat je daar voor/tegen goed spul hebt en benoem het. De klant heeft dan nog ruim de tijd om te bedenken of ze het willen hebben of niet en krijgen niet bij het afrekenen pas een ongevraagde verkoopdemonstratie.

Als ze bij het afrekenen vragen naar het product wat je tijdens de behandeling hebt aangeprezen, is het een eigen keuze om het te kopen. Laat het tijdens de behandeling wel even zien of gebruik het desnoods zodat ze kunnen voelen of het prettig is.
13 jaar geleden
Wat altijd goed werkt is: 'Bij aankoop van 3 X-producten een gratis behandeling'.

Mensen willen wel wat kopen als daar wat tegenover staat. Eenmaal kennis gemaakt, willen ze het wel vaker kopen.

Ook kun je monsters meegeven, als je die hebt natuurlijk.

Tegen de kerst kun je ook kleine monstertjes met een klein wenskaartje eraan cadeau doen, zodat mensen kennis maken met je product.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben zelf een internet ( bedrijfje) en staan daar mee regelmatig op een trouw beurs. En wil ik iets verkopen op een beurs. Dan begin ik niet gelijk met mensen over ons produkt maar praat ik met ze over de bruiloft die er aan komt en dan ( tussen neus en lippen door) begin ik tevragen over of ze aan alles gedacht hebben( mee denken) dat is ook een mooi moment om over ons produkt te hebben. Voor ons werkt het. Meschien ook voor u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bij verkopen erg belangrijk is, is dat je er zelf totaal enthousiast over bent en dat je je er bijna over verbaast dat een product zo goed kan zijn.
Mensen kopen resultaat.
Ze kopen dus niet een buisje waar een kurk hard in ronddraait met alle achterliggende technieken van dien, maar ze kopen een sportfluit die enorm herrie maakt als je er op blaast.
Mensen kopen dus "een lekker gevoel".
Dat kan met jouw creme kennelijk bereikt worden.
Je ziet een probleem bij iemand.
Zorg voor heel kleine monstertjes en geef die mee.
Als ze het geprobeerd hebben en het werkt goed, komen ze vanzelf terug en ben jij de beste die er is, i.p.v. een opdringerige verkoopster.

Succes ermee !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen kijken graag naar wat de specialist zelf gebruikt. De specialist ( pedicure/ kapper/ kok of welk beroep dan ook) weet immers wat er op de markt te koop is en weet uit ervaring wat goed is.

Laat, niet te opvallend zien, welke product je tijdens de behandeling gebruikt. Vervolgens zijn deze potjes ook weer opgesteld te zien bij de balie, waar afgerekend moet worden. Mensen hebben op dat moment portemonnaie al in de hand en zien dat ene potje weer. Op dat moment zijn ze het meest bereid om tot aankoop van een product over te gaan. Hoef je niet eens een verkooppraatje bij te houden. Vergelijk het met de bak snoep bij de kassa van de supermarkt. Het beste moment en de beste plek voor impulsaankopen. Dit geldt ook voor jouw potjes met creme en dergelijke.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De juiste tip bestaat helaas niet.

Graag wil ik uw casus opsplitsen in deelvragen:
1) welke verkoopbenadering is, voor door uw aangeboden pedicure-dienst, het meest effectief?
2) moet je als dienstaanbieder (pedicure) afgaan op wat je klanten zeggen?
3) in welke mate moet je de mogelijkheid van 'cross-selling' benutten.

Mijn visie:
1) U levert een pedicure-dienst. Uw markt bestaat (vermoedelijk) uit mensen die veel lopen, anatomische problemen hebben en graag ontzorgd willen worden.

In dat kader moet zou ik bekijken wie doorgaans tot het klantenpakket behoort. Zijn dat familie en vrienden die u iets gunnen, of zijn het ook volstrekte vreemden die hun probleem willen zien worden opgelost door uw inspanningen als pedicure? Afhankelijk van de doelgroep bepaalt u het beste uw tactiek. Een onbekende klant gunt u minder, dus u zult voor deze 'onbekende' klant nogal objectief moeten blijven in uw advies.

Een bekende daarentegen komt mogelijk bij u langs om u te steunen, dat biedt weer ruimte voor verkoop van aanvullende producten.

2) Het lijkt me zinnig altijd te luisteren naar de klant. Maar laat uw keuze niet afhangen van de mening van de klant. Doet u dat wel, dan weet u na 3 klanten gesproken te hebben, nog steeds niet wat u het beste moet doen. Ik zou adviseren zelfstandig een standpunt in te nemen waarbij de inzet van ondersteunende middelen het doel heiligt. Met andere woorden, maak duidelijk waarom u het product gebruikt bij uw behandeling. Ik zou nooit iets opdringen. Uw argumenten pro/tegen het gebruik, zijn bepalend. U dient dus te bepalen en uit te dragen welk product in combinatie met uw dienst het beste is, voor de gemiddelde klant.

3) Iedere klant is op zijn/haar manier gevoelig voor de wijze waarop u haar benadert. De beste tip die ik kan bedenken is dat u altijd goed luistert naar de beweegreden van de klant. Vraag gerust hoe de klant bij u terecht gekomen is. Als u merkt dat de klant alleen een probleem opgelost wil zien, zonder flauwekul en toeters en bellen, probeer dan niet de producten die u gebruikt aan hem/haar te verkopen. Als het product dat u verkoopt echt effectief is en van een hoogwaardige kwaliteit is, mag u gerust dit aanbevelen. Persoonlijk zou ik altijd de beweegreden toelichten waarom u als pedicure vindt dat herhaling van gebruik van het product noodzakelijk is. Leg dus altijd een relatie tussen de dienst en het gebruik van het product. Een goed product verkoopt zichzelf.