Product met mijn bedrijsnaam, mag dat?

Er is een product op de markt, dat dezelfde naam heeft als mijn bedrijf.
Mijn bedrijfsnaam bestond eerder dan dit product.
Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wanneer jij deze naam niet " vast" hebt gelegd, zou ik niet weten waarom niet. Een naam is pas dan beschermd wanneer deze is geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jij je alleen ingeschreven bij de KvK of heb jij ook echt je bedrijfsnaam vastgelegd? Indien alleen het eerste heb je weinig rechten op dit moment. Wanneer je de naam ook hebt vastgelegd zijn je kansen beter en kan je een procedure starten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt van een aantal zaken af. Het gaat hier om handelsmerkrecht. Ten eerste is belangrijk of het product gerelateerd is aan dezelfde branche als jouw bedrijf. Is dit niet het geval? Dan is de kans heel klein dat het hier een merkenrechtinbreuk betreft.

Een uitzondering is als jouw bedrijf een groot bekend merk is en je kunt aantonen dat je heel veel geld en moeite hebt gestoken in het bekend maken van dit merk. Ik kan bijvoorbeeld beter geen bier op de markt brengen van het merk Samsung, ook al maakt Samsung zelf geen bier.

Ik ga er even vanuit dat het product in dezelfde branche is als jouw bedrijf en dat je geen sterk merk vertegenwoordigd. Ik denk namelijk dat je dan niet op GV had gezeten, maar gewoon je advocaat had gebeld.

De rechter zal afwegen in een geschil welk belang zwaarder weegt: dat van het product of dat van jouw bedrijfsnaam. Er geldt hier dus geen: wie het eerst komt, het eerst maalt. Het helpt natuurlijk wel als jouw bedrijf al geregistreerd is, klanten en reclame heeft, een pand en een website. Hoe meer van dit soort zaken je al aan je bedrijf hebt gehangen, hoe duurder het voor jou wordt je naam te veranderen en hoe groter en gerechtvaardiger jouw belang op de naam wordt.

Een extra optie die je hebt is gewoon een licentie op de naam aanbieden aan de fabrikant van het product. Bied ze aan dat ze jouw naam mogen gebruiken tegen een vergoeding. Zorg wel dat je hier een redelijk aanbod doet waarin je de bekendheid van de naam en de grootte van de markt voor het product meeneemt.

Toegevoegd na 58 seconden:
Het antwoord is dus: het zou best kunnen dat dit zomaar mag, het zou ook kunnen dat je hier tegen op kunt treden.