Kan je personeel per verkoop betalen?

Beste lezer,

Ik ben bezig een onderneming op te zetten. Het gaat hierbij om verkoop van producten. Kan ik op de een of andere manier (freelance?) de mensen die voor mij de producten gaan verkopen, per betalende klant een x bedrag betalen. Kort gezegd kan ik de mensen die de producten verkopen alleen per klant betalen en vast uurloon geven? Dat ze puur per klant verdienen, welke overigens zeker niet slecht zullen zijn. Dit om voor mij de risico's zeker in het beginstadium te kunnen beperken. Het is de bedoeling dat deze mensen gemiddeld zo'n 30 uur in de week aan de slag gaan.

Met vriendelijke groet,

Jeffrey de Groot

Toegevoegd na 2 minuten:
Komt in de tekst niet duidelijk naar voren omdat ik Geen ben vergeten te plaatsen. Maar ik zoek naar een constructie zonder vast uurloon en alleen betaling per verkoop.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Als je personeel aanneemt, dan moet je deze minimaal het minimum jeugdloon uitbetalen, daar bovenop kun je een provisie geven. Iemand aannemen op provisiebasis, zonder het minimum loon uit te betalen mag dus niet.
Lees de link, dan word het je duidelijk, wat mag en wat niet mag en hoe je dit moet opzetten. Hoe jonger de personeelsleden, hoe minder ervaring zij hebben in de verkoop, maar hoe goedkoper zij voor je zijn.
Succes, al ben ik geen voorstander van werken op provisiebasis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien jij werknemers in dienst hebt en dus een contract heb laten tekenen, dan moet je wettelijk gezien aan hen het minimumloon betalen.

Maar je kan ook besluiten om geen werknemers in dienst te nemen, daarvoor in de plaats kun je Zzp'ers in aannemen. Zij kunnen wel betaald worden per verkoop die zij gerealiseerd hebben. Hierdoor ontloop je arbeidsrechtelijke problemen. Wel moeten deze mensen zich dan laten inschrijven als zzp'er bij de kamer van koophandel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
En als vraagsteller deze ZZP'ers inhuurt, doet hij er verstandig aan ze eerst een VAR-verklaring op te laten vragen bij de Belastingdienst en laat hij ze pas werken als het een VAR-WUO of VAR-DGA is. Anders bestaat altijd nog het risico dat de Belastingdienst op basis van feiten en omstandigheden achteraf concludeert dat sprake is van een arbeidsovereenkomst en dan begint de ellende.